Kasteessa osaksi suurta perhettä

ympäröi minut
kaikkina elämäni päivinä.
Psalmi 23:6

Lapsen hoivaaminen ja opastaminen on rikas ja iloinen, mutta myös vaativa tehtävä. Toisaalta lapsi omalla tavallaan "hoitaa" kotia ja kasvattaa vanhempia ja muita perheen jäseniä.

Me olemme seurakunnassa pieninä ja suurina Jumalan kuulomatkan päässä, oppilaina elämän suuressa koulussa. Kotiseurakunta tahtoo tukea teitä kasvatustyössä eri tavoin.

Teille, joiden lähellä on pieni elämäntien alkaja, Jumala suokoon armon olla hyvä äiti, isä, läheinen.

Vastasyntyneen vanhemmat saavat kotiin ohjeet ja kaavakkeet lapsen kastetta varten. Yleensä pappi tapaa kastettavan lapsen vanhemmat etukäteen. Tapaaminen tarjoaa mahdollisuuden keskusteluun ja tutustumiseen samalla kun sovitaan käytännön järjestelyistä ja toimituksen kulkuun liittyvistä yksityiskohdista.

Pappi ei peri palkkiota kirkollisista toimituksista.

Kastemekkoja voi kysyä lainaksi Nummelan seurakuntakeskuksesta. Kastemaljaksi käy mikä tahansa kulho.

Kastetilaisuuden järjestämiseksi otetaan yhteys Vihdin seurakuntatoimistoon. Seurakuntatoimisto palvelee puhelimitse arkisin klo 9-12 sekä klo 13-14 nrossa 09 3478 500.

Tarkempia tietoja kasteen merkityksestä, edellytyksistä ja käytännön järjestelyistä saa Suomen luterilaisen kirkon kotisivuilta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kastemalja, lapsi, käsi

Kuka voi olla kummi?

Kummi on lapsen elämässä tärkeä ihminen, turvallinen aikuinen ja ystävä. Yleensä kummeiksi valitaan vanhempien hyvin tuntemia läheisiä ystäviä ja sukulaisia.

Kastettavalla tulee olla ainakin yksi kummi, joka on joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon * konfirmoitu jäsen. Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Jos kummeja on vain yksi, tarvitaan lisäksi yksi kasteen todistaja.

Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina, vaikka hänellä olisi ennestään kummilapsia.

Kummeja voi olla useampiakin. Elämäntilanteen muutos, kuten muutto ulkomaille tai avioero, voi aiheuttaa sen, ettei kummi voikaan pitää lapseen yhteyttä. Silloin on hyvä olla useita kummeja.

Erityisistä syistä kummien lisääminen lapselle kasteen jälkeen on mahdollista. Erityistilanteita voisivat olla esimerkiksi kummin kuolema tai eroaminen kirkosta tai lapsen adoptio.

* Englannin kirkko, Viron evankelis-luterilainen kirkko, Suomen evankelis-luterilainen kirkko, Islannin evankelis-luterilainen kirkko, Irlannin kirkko, Latvian evankelis-luterilainen kirkko, Liettuan evankelis-luterilainen kirkko, Norjan kirkko, Skotlannin episkopaalinen kirkko, Ruotsin kirkko, Norjan kirkko sekä Walesin kirkko.