Viaton ilo -urkukonsertti, Pauliina Hyry

su 10.9. klo 18.00 – su 10.9. klo 19.00

Vihdin kirkko - Kirkkosali

Musiikki luo viatonta iloa, se on ainoa mikä voi auttaa ahdistuksissa", kuvaili aikanaan reformaattori Martti Luther, joka arvosti musiikin kauneuden korkealle heti teologian jälkeen.

Sunnuntai-illan urkukonsertti soi viatonta iloa ja ylistää Lutherin myönteistä musiikkiteologiaa. Espoolainen urkutaiteilija ja kirkkomuusikko Pauliina Hyry esittää lempiohjelmistoaan, perinteistä urkumusiikkia kirkon vuonna 1929 rakennetuilla, karaktäärisillä pneumaattisilla uruilla. Avausnumerona kuullaan J.S.Bachin ranskalaisvaikutteinen, kolmiosainen Fantasia G-duuri, toiselta nimeltään Piece d?Orgue. Illan pääteos on F.Mendelssohnin Sonaatti nro 6 d-molli, jonka muunnelmat M.Lutherin virrestä Vater unser im Himmelreich (Oi taivaallinen Isämme, virsi 208) kuvailevat vaikuttavasti Isä meidän rukouksen seitsemää pyyntöä. Wagner-Lisztin Pyhiinvaeltajien kuoro soi ikuisen vaeltajan pyhää kaipuuta.

Sibeliuksen Elegian ja Kuulan Surumarssin myötä siirrytään ruotsalaiseen kansallisromantiikkaan. Rakastettu Oskar Lindbergin Vanha virsi Taalainmaalta valmistaa saman säveltäjän dramaattiseen ja jyrkästi tunnelmia vaihtelevaan, Suomessa harvoin kuultuun Konsertfantasi-päätösnumeroon. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 10 euroa.

Viaton ilo -urkukonsertti
Vapaa pääsy, ohjelma 10 euroa - tervetuloa!