Korona-ajan tiedote 19.10.2020

Vihdin seurakunnan toimintaa linjataan Vihdin kunnan ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston ohjeiden pohjalta seuraavasti:

1. Kasvomaskin käyttö jatkuu aiemmin laaditun ohjeistuksen mukaisesti seurakunnan toiminnassa ja tilaisuuksissa, kuitenkin niin, että rippikoululeireille on annettu kiristynyt ohje 16.10. tartuntatautilääkärin kehotuksesta: myös rippikoululaiset käyttävät maskia ja maskia käytetään myös konfirmaatiossa lukuun ottamatta yhteiskuvaa ja ehtoollisella käyntiä. Konfirmaatiolaulua ei lauleta. Rippikouluihin, jumalanpalveluksiin ja kerhotoimintaan osallistuvat käyttävät omaa kasvomaskia, mutta seurakunta varautuu edelleen antamaan maskin niille, joilta se puuttuu. Papit, kanttorit ja muut seurakunnan työntekijät käyttävät jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa kasvomaskia, kuitenkin niin, että liturgi ja saarnaaja eivät käytä maskia, kun turvaetäisyys on riittävä seurakuntalaisiin.
  2. Ehtoollisen vietto ja kirkkokahvit: Konfirmaatiomessussa ei jaeta ehtoollista muille kuin rippikoululaisille. Sen sijaan muut jumalanpalvelukset ovat ehtoollisen sisältäviä messuja muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta (esim. itsenäisyyspäivänä on sanajumalanpalvelus). Kirkkokahveja ei toistaiseksi järjestetä.
  3. Kuorojen toiminta ja Kauneimmat joululaulut: Kuorot voivat harjoitella oman harkintansa mukaan kanttorin ohjauksessa. Harjoituksissa on käytettävä maskia ja harjoitustila on tuuletettava hyvin. Kuorojen esiintyminen on mahdollista erikseen sovitulla tavalla, mutta pääsääntöisesti pienellä kokoonpanolla kirkon parvesta tai ulkona. Kauneimmat joululaulut valmistaudutaan laulamaan järjestämättä suuria yhteislaulutilaisuuksia.
  4. Julkisten tilaisuuksien maksimiväkimäärä on 50 tai puolet tilan normaalista väkimäärästä, ja jos osallistujien turvallisuus voidaan turvavälein varmistaa väkimäärä voi olla suurempi (Vihdin kunnan ohjeistus). Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jatkamme toistaiseksi eri tiloille määriteltyjen maksimiväkimäärien puitteissa. (Vihdin kirkko 140, Nummelan kirkkosali 70 ja Vihtijärven kappeli 30). Yksityisten tilaisuuksien suositeltu maksimiväkimäärä on 20. Jos yksityistilaisuus (esimerkiksi muistotilaisuus tai kastekahvit) järjestetään seurakunnan tiloissa Nummelassa tai Pappilassa, suositellaan niissä noudatettavan tätä rajoitusta ja joka tapauksessa tilalle asetettua maksimiväkimäärää ei saa ylittää.
  5. Seurakunnan työntekijät työskentelevät etänä aina kun se on mahdollista. Yhteiset kokoukset ja neuvottelut pidetään Teamsin tai jonkun muun alustan avulla. Ainoastaan kirkkoneuvoston ja kirkkovaltuuston kokoukset järjestetään toistaiseksi lähikokouksina.

Kirkkohallitus ja piispa antavat uudet toimintaohjeet vasta pandemian siirryttyä leviämisvaiheeseen

Espoon hiippakunnan piispa Kaisa-Mari Hintikka on ilmoittanut hiippakunnan kirkkoherroille 15.10., että kirkkohallitukselta ja piispoilta ei tule toistaiseksi valtakunnallisia ohjeistuksia. Niiden aika on vasta pandemian leviämisvaiheessa. Piispa kehottaa painavasti etätyöhön ja maskin käyttöön valtioneuvoston ja paikallisten viranomaisten ohjeistuksen mukaisesti.

Lopuksi näköala tulevaisuuteen: Tartuntatautilääkäriltä saadun informaation sekä Vaasan sairaanhoitopiirialueen (leviämisvaiheessa) kokemusten pohjalta on odotettavissa rajuja kokoontuvan toiminnan rajoituksia (jumalanpalvelukset, kirkolliset toimitukset, yhteislaulutilaisuudet, kuorot, konsertit, kerhot ja leirit), jos pandemia etenee ennen joulua leviämisvaiheeseen.