Kirkkoneuvosto päätti kirkkotilojen käytöstä samaa sukupuolta olevien vihkimisiin

Vihdin kirkon alttari, sateenkaarimatto johtaa alttarille.

Kirkkovaltuustolle 12.4.2023 jätettiin valtuustoaloite Vihdin seurakunnan kirkkotilojen käytöstä samaa sukupuolta olevien parien vihkimisiin ja avioliiton siunaamisiin. Kirkkoneuvosto kävi lähetekeskustelun aiheesta kokouksessaan 26.4.

Valtuustoaloitteen tekijät lähtevät siitä, että kirkkokäsikirjan sanamuodot ja kirkon sukupuolisidonnainen avioliittokäsitys eivät oikeuta syrjimään kihla- tai vihkiparia sukupuolen perusteella. Se, että kirkkotilat annetaan tasapuolisesti kaikkien parien käyttöön, onkin muodostumassa käytännöksi Espoon hiippakunnassa. Myös Vihdin seurakunnan tulee kulkea aloitteen tekijöiden mielestä tätä tietä ja sallia kaikissa kirkkotiloissaan samaa sukupuolta olevien vihkimiset ja siunaamiset. Kirkkotilojen käyttö on yhdenvertaisuuskysymys.

Asiassa tehtiin myös vastaehdotus, että valtuustoaloitetta ei hyväksytä. Kirkkoneuvosto kuitenkin päätti äänin 6-4 hyväksyä kirkkoherran esityksen, että kaikkia Vihdin seurakunnan kirkkoja voidaan käyttää samaa sukupuolta olevien parien vihkimisiin ja avioliiton siunaamisiin.

Anna Henninen nuorisotyönohjaajan virkaan

Kirkkoneuvosto päätti myös kokouksessaan valita nuorisotyönohjaajan avoimeen virkaan Anna Hennisen. Anna on tuttu kasvo Vihdissä, hän toimii tällä hetkellä vs. nuorisotyönohjaajana. Tervetuloa joukkoon!

Katso kaikki kirkkoneuvoston 24.5. päätökset täältä (pöytäkirja päivitetään sivulle, kun se on tarkastettu)

2023-05-25 11:00:00.0