Helatorstaita vietetään 21.5.

Mieshenkilö kiipeämässä portaita

Kuvassa alttoviulisti Atte Kilpeläinen. Kuvakaappaus helatorstain taltioinnista.

Raamatun mukaan Jeesus näyttäytyi pääsiäisen tapahtumien jälkeen maan päällä 40 päivän ajan ja opetti seuraajiaan. Sen jälkeen Jeesus astui taivaaseen. Vihdin seurakunnassa tätä helatorstaita juhlistetaan klo 10 jumalanpalveluksella ja iltapäivän musiikkitilaisuudella, joka on nähtävillä seurakunnan Facebook-sivulla ja Youtube-kanavalla ensiesityksenä alkaen klo 15.

Aamun suorassa jumalanpalveluksessa saarnaa kirkkoherra Pekka Valkeapää, musiikista vastaavat kanttorit Ulla Eho-Saario ja Timo Saario. Jumalanpalvelusta voi seurata täältä

Iltapäivän musiikkiesitys on taltioitu Vihdin kirkossa. Siinä kuullaan alttoviulukirjallisuudesta tuttua Ödön Pártosia kuten myös Arvo Pärtiä, säveltäjämestaria ja suurta kuuluisuutta naapurimaasta Virosta.

Pártosin kuuluisan teoksen mukaan nimetyssä In memoriam -tilaisuudessa soittavat Kaisa-Leena Hannikainen ja alttoviulisti Atte Kilpeläinen. Upeista muusikko tornissa -kuvista vastaa Joenrinne Films, itse esityksen on tuottanut seurakunnan tiedottaja Heikki Nieminen. Esitys on nähtävillä seurakunnan Facebook-sivulla ja Youtube-kanavalla myös myöhemmin.

Vihdistä isoon maailmaan soittamaan lähtenyt Atte Kilpeläinen nähdään muuten kirkossa myös kesällä, jolloin viime vuosina tutuksi tullut kesämusiikkikonserttisarja alkaa. Ensimmäisessä kesäkonsertissa 4.6. esiintyy Aten lisäksi Hannu Kiiski (sello), Ruut Kiiski (piano) ja Kaisa-Leena Hannikainen (piano ja urut). Tässä vaiheessa näyttää siltä, että paikan päälle, Vihdin kirkkoon, on mahdollista ottaa kuulijoitakin. Se on myös Aten mieleen, sillä hän monen muusikon tapaan nauttii fyysisen tilan jakamisesta kuulijoidensa kanssa. Atte puhuu musiikista lainaten ajatuksia läsnäolon filosofiasta, musiikista läsnäolon taiteena. Jotain tästä välittyy kyllä torstain taltioinnissakin. Katsokaa vaikka ja käykää seuraan!

Kesän konserttisarjasta tulossa lisää tietoa pian.

2020-05-20 11:59:00.0