Vihdin seurakunnalla on kolme ystävyysseurakuntaa; Rautavaara pohjois-Savossa, Otepää ja Sangaste eteläisessä Virossa ja Toksova, Venäjällä, Pietarin pohjoispuolella. Ystävyysseurakuntatyön tehtävänä on jatkaa ja kehittää yhteydenpitoa näihin seurakuntiin ja tukea etenkin niiden diakonista työtä.

Ystävyysseurakuntiin järjestetään säännöllisesti matkoja, ja myös ystävyysseurakunnista on vierailtu Vihdissä jumalanpalvelusten ja eri tapahtumien yhteydessä. Ystävyysseurakuntatyössä toteutuu lähetyksen näkökulma siitä, että Vihdin seurakunta on osa maailmanlaajuista kirkkoa. Tehtävä työ on pohjimmiltaan lähetystyötä, missä on diakoninen paino. Sanat ja teot ovat tasapainossa raamatullisella tavalla.

Maailman muutosten keskellä myös ystävyysseurakuntatyössä on jatkuvasti päivitettävä suhteita ystävyysseurakuntiin. Ystävyyssuhteiden luominen ja luottamuksen saavuttaminen on pitkäjänteistä toimintaa. Työn merkitys avautuu syvemmin matkoilla näihin ystävyysseurakuntiin, joissa aineellinen ja hengellinen hätä konkretisoituvat. Myös ystäväseurakunnat ovat olemassaolollaan rikastuttaneet Vihdin seurakuntaa monin tavoin.

Kuvassa Otepään kirkko

O

Polkupyörään ripustetussa kyltissä lukee:

Seurakuntapastori

Lähetys- ja ystävyysseurakuntatyö