Kirkonmäen hautausmaan sankarihauta-aluetta kunnostetaan

valkoinen risti metallikehikossa

Kuvan valkoinen risti on prototyyppi eli viimeistelemätön, testausta varten tuotettu versio sankarirististä.

Vihdin kirkonmäen hautausmaan sankarihauta-aluetta kunnostetaan. Alueen tunnusmerkkinäkin toimivat valkoiset ristit vaihdetaan uusiin vastaaviin. Uudet ristit kiinnitetään maan alle sijoitettavaan metallikehikkoon, jolloin ne tulevat kestämään aikaa ja lahoa paljon paremmin kuin tähänastiset. Metallikehikkoon voidaan jatkossa myös paljon helpommin kiinnittää uudet ristit, kun perustuksia ei enää tarvitse kaivaa auki. ”Edellisen kerran ristit vaihdettiin 2015. Uusien ristien odotan uuden kiinnityksen ansiosta kestävän kaksi tai kolme kertaa edellisiä pidempään”, sanoo seurakuntapuutarhuri Janne Nummela.

Kylmä kevät on viivästyttänyt maanrakennustöiden aloitusta hautausmaalla. ”Kesäkuun alussa päästään istuttamaan kesäkukat, silloin on ristit ilman muuta jo paikallaan.” Pintatyöt saattavat hautausmaalla kestää kuitenkin vielä pidempään. ”Loppukesästä on sitten kyllä kaikki ihan tiptop-kunnossa”, vakuuttaa Nummela.

Vihdin kirkonmäen hautausmaan sankarihaudoissa lepää 226 sankarivainajaa.

Lisätietoja tarvittaessa:

2023-04-13 15:17:00.0