Rippikoulun kävi vuonna 2023 lähes 350 vihtiläistä nuorta

IMG_1179.jpeg

Kuvassa Riuttarannan leirikeskuksen työntekijä Milla Peltonen ja kausityöntekijä Lotta Rokosa

Viimeinen rippikouluryhmä kotiutui Riuttarannasta maanantaina - leirikeskukselle se merkitsee syyskauden alkamista

Seurakunnan oma leirikeskus Riuttaranta Moksijärven rannalla on majoittanut nuorten rippikouluryhmiä läpi kesän. Kesän viimeinen ryhmä kotiutui leiriltä maanantaina 7.8

Kesäkauden jokainen viikko varataan tulevinakin vuosina rippikoululaisten käyttöön, mutta muuta toimintaa ja tilaisuuksia keskuksella on mahdollista järjestää ympäri vuoden. Leirikeskuksella pidetään saunailtoja, joogailtoja, retriittejä, perheleirejä, lasten leirejä, ikäihmisten retkipäiviä, perheiden ulkoilupäiviä ja muita tapahtumia. Jokavuotiset avantopäivät järjestetään helmikuisin. Viikolla tilaa vuokrataan etätyöskentelyyn ja yritysten kokoustiloiksi. Tämän kaltaista viikkotoimintaa on mahdollista myös leirikeskuksella lisätä.

Ruokahuolto on entistä ympäristötietoisempaa

Ruoka on tärkeä osa kaikkea toimintaa, myös rippileirejä. Riuttarannan keittiön työntekijät ovat viime vuosina uudistaneet ruokalistoja ja huomioivat entistä paremmin myös leiriläisten toiveita. Hävikkiä on vähennetty näiden ansiosta huomattavasti. Lihan alkuperä käytetyissä liharuuissa on aina Suomi. Keittiön osaamista kasvispohjaisen ruuan valmistuksessa on myös kehitetty määrätietoisesti ja kasvisruokien osuutta tietoisesti leireillä lisätty.

Tulevaisuudessa keskus lämpiää maalämmöllä

Monelle etenkin vanhemman polven vihtiläiselle tuttu vanha päärakennus alempana tontilla ei ole enää käytössä, mutta uudempi leirikeskus vastaanottaa tulevinakin vuosina paitsi rippikouluryhmiä myös muita leirikeskuskävijöitä. Maalämpö otetaan keskuksella käyttöön näillä näkymin 2024.

Rippikoulun kävi vuonna 2023 lähes 350 vihtiläistä nuorta

Rippikoulun voi Vihdin seurakunnassa käydä leiri-, päivä-, etä- tai yksityisrippikouluna. Useimmiten nuori käy rippikoulun sinä vuonna, kun hän täyttää 15 vuotta. Tänä vuonna lähes 350 vihtiläistä nuorta on suorittanut rippikoulun ja konfirmoitu. Rippikouluun voi osallistua, vaikka ei kuuluisi kirkkoon. Rippikoulu on puolen vuoden mittainen kokonaisuus, jonka aikana uskon näkökulmia pohditaan nuorten elämän ja heidän kokemusmaailmansa kautta. Kokemus yhteisöllisestä, turvallisesta, hauskasta ja suvaitsevaisesta rippikoulusta voi kantaa läpi koko elämän.

Riuttarannan leirikeskuksen lisäksi vihtiläiset nuoret leireilivät Nuorisokeskus Marttisissa Virroilla.

Riuttarannan leirikeskuksen toiminnasta vastaa

Anna Honkanen
Anna Honkanen
Palveluvastaava: Pappilan keittiö, Riuttarannan leirikeskus, kirkonkylän seurakuntatalo