Elämän rajalla -teatteriesitys ja muita tilaisuuksia pyhäinpäivän viikonloppuna

Kuva 3 Antti Haanpää.jpg

Kuvassa Helena Ryti ja Anna Brummer. Kuva: Antti Haanpää

Pyhäinpäivänä muistamme rakkaitamme viemällä kynttilöitä haudalle. Monen mielessä on poisnukkuneen viimeiset kuukaudet ja päivät, varsinkin jos menetyksestä on vain vähän aikaa. Mieli saattaa täyttyä surusta ja kaipauksesta, mutta myös kiitollisuudesta. Kun ajattelemme ystävän tai sukulaisen elämänkaarta ja viimeisiä vaiheita, mietimme usein omankin elämämme päättymiseen liittyviä seikkoja.

Kohtaan työssäni saattohoidon potilaita. Olen sairaalamuusikko ja tuon potilaan viimeisiin kuukausiin ja päiviin musiikkia. Olen pannut merkille, että musiikilla on yllättävän suuri merkitys hauraalle ihmismielelle elämän loppuvaiheessa. Tapaan potilaita heidän huoneissaan, laulan heidän toivomiaan lempikappaleita, keskustelen kuunnellen ja soitan heille kalimbaa. Tuttu ja rakas laulu rauhoittaa, lohduttaa, virkistää tai voimaannuttaa, ja kalimbansoitto rentouttaa. Musiikki vie muistojen äärelle ja kertoo eletystä elämästä. Työssäni olen vierelläkulkija heille, jotka kuolevat pian. Työn kautta toteutan sitä minkä soisin kaikille elämän loppuvaiheessa, sellaista mitä toivoisin itsellenikin.

Musiikin merkityksen äärellä viivytään pyhäinpäivänä Elämän rajalla -esityksessä Nummelan seurakuntakeskuksessa. Esitys valmistui keväällä 2019 tarpeesta kertoa musiikin mahdollisuuksista ja sen voimasta sairauden kohdatessa. Se kertoo työstäni ja kokemuksistani sairaalamuusikkona. Esitän siinä itseäni, kaikki muut yhdeksän roolia (potilaita, hoitajia, läheisiä, vapaaehtoinen) esittää ammattinäyttelijä Helena Ryti. Esityksen dramaturgia ja ohjaus on Jaana Taskisen.

Esityksen jälkeen on kahvitarjoilu, jonka aikana on mahdollisuus keskustella aiheesta ja esittää kysymyksiä. Paikalla ovat Kaisa-Leena Hannikainen, Jari Hiekkanen, Outi Hänninen ja Elina Pikkuhookana.

Pyhäinpäivän aikaan seurakunta tarjoaa monenlaisia hiljentymisen mahdollisuuksia.
Pyhäinpäivän aattona pe 3.11. sytytetään Vihtijärven hautausmaalla kynttilät läheisten haudoille klo 17.30, messu kappelissa klo 18. Pyhäinpäivänä la 4.11. Vihdin kirkon messussa klo 10 luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleet ja sytytetään muistokynttilät. Päihteisiin kuolleiden muistotilaisuus on samoin Vihdin kirkossa klo 13. Lasten ja perheiden pyhäinpäivää vietetään Vihdin hautausmaalla, Kartanontie 51, klo 16–18. Pyhäinpäivän vietto päättyy iltakirkkoon Nummelan kirkossa klo 18, siellä mahdollisuus sytyttää kynttilä poisnukkuneen muistolle. Sunnuntaina 5.11. soi Vihdin kirkossa sielunmessu, Gabriel Faurén Requiem. Lippuja (25/20 €) voi ostaa ennakkoon Kukkakauppa Villikaislasta kirkonkylältä, ja lippuja myynnissä tuntia ennen konserttia kirkon ovelta.

Kirjoittaja Anna Brummer on pääkaupunkiseudulla asuva ja toimiva sairaalamuusikko.

Elämän rajalla -teatteriesitys 4.11. klo 16.00 Nummelan seurakuntakeskuksessa, Kappelitie 5

2023-10-23 13:58:52.0