Työntekijät jalkautuvat pyhäinpäivänä hautausmaalle jo kolmatta kertaa

IMG-20221103-WA0000.jpg

Enkeli hautausmaalla (kuva Jaana Hänninen)

Vihdin seurakunnan työntekijät ovat jalkautumassa jo kolmatta kertaa Irjalan hautausmaalle pyhäinpäivän hämärässä kohtaamaan haudoilla kävijöitä, erityisesti lapsiperheitä. Hautausmaalle on rakennettu pieni rastipolku, jossa perheen pienimmät on tarkoitus tutustuttaa pyhäinpäivän viettoon. Rastipolun varrella puhutaan kuolemasta, taivaasta ja enkeleistä lapsilähtöisesti. Ajatuksena on, että perhe kiertää polun yhdessä tutustuen ja jutellen. Samalla lapsille opetetaan, miten hautausmaalla ollaan, liikutaan ja käyttäydytään. Ennen kaikkea polulla annetaan myös lapselle mahdollisuus kohdata haastaviakin suruun ja ikävään liittyviä tunteita.

Suru, menetykset ja kuolema herättävät lapsessa hyvin samanlaisia tunteita ja ajatuksia kuin aikuisessa. Erona aikuisen suruun on se, että lapsi tarvitsee aina rinnalleen aikuisen ja apua tunteiden käsittelyyn. Lapsen surua pitää käsitellä ja surusta pitää saada puhua, kuitenkin lapsen ikätaso huomioiden. Mikäli lapsen kanssa ei puhuta surusta ja käsitellä sitä, silloin helposti lapsi täyttää aukot mielikuvituksellaan. Kuolemaan liittyen lapselle tulee korostaa lapsen syyttömyyttä asiaan ja puhua asioista mahdollisimman konkreettisesti. ”Esimerkiksi epämääräisiä kielikuvia kuten ”nukkui pois” kannattaa välttää lasten kanssa – niistä saattaa syntyä turhaa pelkoa siitä, että kuka tahansa muu läheinen voi yhtäkkiä kuolla nukahtamalla”, toteaa seurakunnan johtava varhaiskasvatuksen ohjaaja Lotta Saine. Lapsen ymmärrys kuolemaan liittyvissä asioissa kasvaa sekä iän että ajattelun kehittymisen myötä. “Lasten kanssa kannattaa keskustella ja kuunnella heidän ajatuksiaan”, jatkaa Lotta Saine. Lapsen perheellä ja läheisillä on tärkeä rooli olla lapsen tukena surussa. “Ei ole yhtä oikeaa tapaa surra. Lapsi voi esimerkiksi käsitellä asiaa leikkiessään tai vaikkapa piirtäen. Surun keskellä lapsella pitää aina olla mahdollisuus myös iloita, leikkiä ja nauraa”, Lotta Saine muistuttaa.

Perhettä kohdannut suru on syytä kertoa päiväkodissa, seurakunnan kerhossa, läheisille ystäväperheille ja koulussa. Näin siellä olevat aikuiset voivat tukea ja olla läsnä lapsen surussa. Suru kuuluu oleellisena osana ihmisen elämään, siitä puhumista ei tulisi vältellä. “Läsnäolo ja kuunteleminen ovat asioita, joita kaikki osaamme surevan kohtaamisessa tehdä. Siksi Vihdin seurakunnassa jalkaudumme hautausmaalle, olemme siellä kohtaamassa isolla työntekijäjoukolla pieniä ja isoja hautausmaalla kävijöitä”, sanoo Lotta Saine.

Rastipolun materiaalin on tuottanut ammattitaitoinen Lastenkirkon väki. Materiaalia on aiemmista vuosista muokattu vieläkin paremmin Vihdin seurakunnan tarpeisiin sopivaksi. Lisäksi kaikille halukkaille on tarjolla kuumaa mehua, ja työntekijöiden kanssa voi jutustella hautausmaalla vieraillessa. ”Hämärässä ja nopeasti pimenevässä illassa voi olla kiva idea ottaa oma taskulamppu mukaan pyhäinpäivän hautausmaakäynnille”, lisää vielä Lotta.

Pyhäinpäivän aikaan seurakunta tarjoaa monenlaisia hiljentymisen mahdollisuuksia.

Vihdin kirkko on avoinna pyhäinpäivän aattona perjantaina 3.11. klo 16–20.
Perjantaina sytytetään Vihtijärven hautausmaalla kynttilät läheisten haudoille klo 17.30, messu kappelissa klo 18.

Pyhäinpäivänä la 4.11. Vihdin kirkon messussa klo 10 luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleet ja sytytetään muistokynttilät. Päihteisiin kuolleiden muistotilaisuus on samoin Vihdin kirkossa klo 13. Lasten ja perheiden pyhäinpäivää vietetään Vihdin hautausmaalla (Kartanontie 51) klo 16–18. Elämän rajalla -teatteriesitys la 4.11. klo 16.00 Nummelan seurakuntakeskuksessa, Kappelitie 5 (vapaa pääsy). Pyhäinpäivän vietto päättyy iltakirkkoon Nummelan kirkossa klo 18, siellä mahdollisuus sytyttää kynttilä poisnukkuneen muistolle.

Sunnuntaina 5.11. soi Vihdin kirkossa sielunmessu, Gabriel Faurén Requiem. Lippuja (25/20 €) voi ostaa ennakkoon Kukkakuppa Villikaislasta kirkonkylältä, ja lippuja myynnissä tuntia ennen konserttia kirkon ovelta.

Lotta Saine
Lotta Saine