Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräyksestä ennätystulos Vihdissä

WhatsApp Image 2024-01-26 at 09.22.27.jpeg

Seurakunnan ja Vihdin kunnan työntekijät kokoontuivat joulukuussa pohtimaan Yhteisvastuukeräyksestä saatujen varojen käyttöä. Eturivissä vasemmalta kouluvalmentaja Ville Montonen, pastori Julia Huhta, kouluvalmentaja Jenni Porras-Laakkonen, kouluvalmentaja Meri Misukka, erityisnuorisotyöntekijä/hankekoordinaattori Laura Naumanen, johtava nuorisotyönohjaaja Jari-Pekka Järvinen. Ylärivissä vasemmalta nuorisotyönohjaaja Virpi Salo, kouluvalmentaja Nikke Karppinen, kouluvalmentaja Jenni Könönen ja nuoriso-ohjaaja Emmi-Reetta Karppinen.

Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräyksellä saadut varat ohjataan nuorten väkivallan ja konfliktien ehkäisyyn Suomessa ja maailmalla. Keräystuotosta 20 % käytetään paikallisesti valittuun kohteeseen, ja Vihdissä vuoden 2023 osuus, lähes 3 300 €, kohdistetaan kouluväkivallan ennaltaehkäisyyn yhteistyössä Vihdin yläkoulujen kouluvalmentajien kanssa. Tarkoituksena on kohdata ja yhdistää nuoria, viettää aikaa yhdessä ja ohjata nuoria itse ohjautumaan kiusaamisen ja kouluväkivallan vastustamiseen. Mukaan kutsutaan kunnan nuorisotyö ja alueen nuorten vaikuttajaryhmät eli seurakunnan Kapteenisto ja kunnan Nuorisovaltuusto eli Nuva.
Kotimaahan kohdennetaan myös toiset 20 % kerätyistä varoista, ja ne käytetään Aseman Lapset ry:n työhön koulu- ja nuorisoväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen. Loput 60 % ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon humanitaarisen avun antamiseksi heikoimmassa asemassa oleville ihmisille katastrofien keskellä. Katastrofirahasto tukee vuoden 2023 yhteisvastuuvaroin lasten ja nuorten kouluun paluuta viidellä alueella Keniassa tavoitteenaan saada 41 500 haavoittuvassa asemassa olevaa lasta ja nuorta takaisin kouluun tarjoamalla esimerkiksi tukiopetusta ja psykososiaalista tukea. Hätäavun turvin tuetaan myös koulutarvikkeiden hankkimista, kouluruokailua sekä erityisesti tytöt huomioivien hygieniatilojen järjestämistä.

Tuottoa lippaista, konserteista, komediasta ja kohtaamisista

Vihdin huima keräystulos syntyi monesta pienestä ja suuremmasta purosta: tuottavin yksittäinen keräysmuoto on vuodesta toiseen kaupoissa tapahtuva lipaskeräys, joka kilautti kassaan 3 300 €. Myös monet konsertit tuottivat hyvin, ja standup-koomikko Mikko Vaismaan syyskuinen vierailu keräsi kirkonkylän seurakuntataloon satapäisen joukon laatuhuumorin ystäviä Yhteisvastuun hyväksi. Toivon Paikka, seurakunnan jokaviikkoinen lounas- ja kohtaamispaikka Nummelassa ja kirkonkylällä, ohjasi tuottonsa kahtena viikkona Yhteisvastuulle keräten yli 1 800 €.

Lämmin kiitos jokaiselle keräykseen tavalla tai toisella osallistuneelle!

Yhteisvastuu 2024 keskittyy nuorten elämänhallinnan ja mahdollisuuksien parantamiseen

Tämänvuotinen keräys avataan sunnuntaina 4.2. Vihdissä keräys starttaa Vihdin, Vihtijärven ja Nummelan jumalanpalveluksissa, joissa on perinteisen messutoimituksen lisäksi tarjolla tietoa tämänvuotisista keräyskohteista. Saman sunnuntain iltana Vihdin kirkossa kaikuvat tutut ja varmasti tuntemattomammatkin sävelmät, kun klo 17 alkavassa Urkumaratonissa loihditaan kuulolle lastenmusiikkia, pop-klassikoita, leffa- ja häämusiikkia ja paljon muutakin. Maraton-tankkausta voi suorittaa sivusalin kahvilassa, jonka tuotto menee Yhteisvastuukeräykselle.

Lipaskeräys jalkautuu 5.2. alkavalla viikolla paikallisiin kauppoihin, ja kerääjiä on liikkeellä myöhemminkin keväällä. Myös paljon muita tapahtumia Yhteisvastuukeräyksen hyväksi järjestetään pitkin vuotta. Ajantasaiset tiedot tulevista tapahtumista löydät osoitteesta vihdinseurakunta.fi/yhteisvastuu

Vuoden aikana kerätyt varat käytetään syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ja heidän mahdollisuuksiensa tukemiseen oman seurakunnan, HelsinkiMission ja Kirkon Ulkomaanavun avulla. Lue lisää: yhteisvastuu.fi

2024-01-26 09:18:00.0