Tavoitteena rahassa mittaamaton ylijäämä

Viime viikolla Vesa Valtonen kirjoitti Vihdin uutisiin Vihdin seurakunnan taloudesta (19.2.). Hyvä nosto Vesa! Kerrattakoon, että seurakunnan viime vuoden tilikauden tulos on ennakkotietojen mukaan noin 480 000 euroa ylijäämäinen. Iloitsin uutisesta ja positiivisesta luvusta ylipäätään, mutta rehellisyyden nimissä on myönnettävä, etten tiedä mitä kaikki tuo tarkoittaa. Sen verran tajuan, että kyse ei kuitenkaan ole kahisevasta. En siis tästä niin hirveästi osaa innostua.

Mutta olisiko jotakin, mistä sitten innostua? Isot luvut tekevät aina vaikutuksen, kuten edellä mainitussa uutisessakin ainakin kohdallani kävi. Tutkailen Vihdin seurakunnan tilastoja, mutten osaa valita tulokulmaa. (Tiesittekö muuten, että kirkon tilastopalvelu on kaikille avoin? Klikkailemalla pääsee seuraamaan kokonaiskirkon tai sitten valitun seurakunnan erilaisia tilastoja. Kirkon tilastopalvelusta löytyy esimerkiksi tietoa messuihin osallistuneiden tai jaettujen ruokakassien lukumääristä. Palvelu löytyy osoitteesta www.kirkontilastot.fi.)

Monien seurakuntien viestinnässä on nyt päätetty lähteä innostuneena esittelemään viime vuoden isoja lukuja. Kuinka monta kerholaista mahtui vuoteen 2019? Kuinka monta ikäihmistä kokoontui seurakunnan järjestämään tilaisuuteen? Taloudestakin ehkä jotakin. Kyllä lukuja kelpaa innostuneena esitelläkin. Ja niin varmasti myös me täältä Vihdin seurakunnan viestinnästä jotakin niistä kokoamme tulevaan kausijulkaisu Vakkaan. Mutta silti mietin paria juttua.

Mietin sitä, miten tilastot eivät mitenkään voi välittää laadullista informaatiota. Mietin sitä, mitä tilastot jättävät kertomatta. ”Tilastot kertovat meille vain sen, mitä me niille kerromme”, muistutettiin kirkon viestintäpäivilläkin syksyllä 2019.

Palataan nopeasti vielä puheeseen ylijäämästä, joka ymmärtääkseni tarkoittaa voittoa. Tilannetta, jossa tuotot ovat suuremmat kuin kulut. Jotakin samansuuntaista toivon kirkon ja seurakunnan tuottavan sen jäsenille ja koko yhteiskunnalle. Ja tämän teen viittamatta lainkaan rahaan.

Outi Hänninen
Kirjoittaja on Vihdin seurakunnan vs. tiedotussihteeri, joka jakaa ilouutista siitä(kin) kuinka keväänä/kesän Vakka-lehti on nyt saatu painoon! Ulkona se on 11.3. ja jaetaan talouksiin Postisen välissä.

Fri Feb 28 12:57:16 EET 2020