Seurakuntavaalit

Seurakuntavaalit järjestetään marraskuussa 2022. Vaalien tunnus on "Uskottu, toivottu, rakastettu".

Vaaleissa äänestetään kirkon ja sen 400 seurakunnan tulevaisuudesta. Äänestysoikeus on kaikilla seurakunnan 16 vuotta täyttäneillä jäsenillä.

Milloin äänestetään?

Vaalipäivä 20.11.2022

Ennakkoäänestys 8.-12.11.2022

Mistä luottamushenkilöt päättävät?

Kirkkovaltuusto on seurakunnan ylin päättävä elin.

Seurakuntavaaleissa valitset edustajat kirkkovaltuustoon. Ehdokkaina voivat olla 18 vuotta täyttäneet konfirmoidut seurakunnan jäsenet. Kirkkovaltuusto kokoontuu 4-5 kertaa vuodessa ja päättää mm.

• seurakunnan toiminnan ja talouden päälinjoista
  • perittävästä kirkollisverosta
  • rakennushankkeista
  • virkojen perustamisesta

Kirkkoneuvosto johtaa seurakunnan käytännön toimintaa ja hallintoa.

Neuvoston jäsenet valitsee kirkkovaltuusto, ja se kokoontuu noin kerran kuukaudessa. Kirkkoherra toimii virkansa puolesta neuvoston puheenjohtajana. Kirkkoneuvosto edustaa seurakuntaa viranomaisasioissa sekä tekee sen puolesta sopimuksia ja muita oikeustoimia.

Muut vaikutusmahdollisuudet

Luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat päättäjät kirkon ylimpään päättävään elimeen. Kirkolliskokous päättää esimerkiksi kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä ja kirkon taloudesta.