Uurnahautaus

Uurnahautauksessa hautaan siunaaminen tapahtuu ennen tuhkausta. Tuhkauksessa siunaustilaisuus on samanlainen kuin arkkuhautauksessa. Poikkeuksena on ainoastaan se, että siunauksen jälkeen arkku siirretään hautausautoon krematorioon kuljetusta varten.

Uurnanlasku

Uurnanlaskun ajankohta varataan kirkkoherranvirastosta p. 09 3478500. Uurnanlasku on yleensä noin kaksi viikkoa siunauksen jälkeen.

Uurna on joko valmiina hautausmaalla, jolloin suntio luovuttaa sen omaisille, tai omaiset hakevat uurnan itse krematoriosta ja tuovat sen tullessaan. Suntio on aina mukana uurnanlaskussa ja johdattaa saattoväen uurnahautapaikalle.

Tuhka voidaan sirotella maahan tai kätkeä muistolehtoon joko uurnassa tai ilman uurnaa. Seurakunnasta voi tilata vainajalle nimilaatan, joka kiinnitetään muistokiveen. Uurna voidaan myös laskea joko uuteen tai vanhaan hautaan.

Uurnan hautaanlaskemisen yhteydessä voidaan pitää lyhyt rukoushetki.

Hautaansiunaaminen tuhkauksen jälkeen

Poikkeustapauksissa vainaja voi olla tuhkattuna jo ennen siunaustilaisuutta. Uurnanlasku toimitetaan kuten edellä.