Nimikkolähettimme ja -kohteemme

NImikkolähettien alla olevasta linkistä pääset tutustumaan tarkemmin kohteittemme lähettävän taustajärjestön työhön. Jos haluat tukea heidän työtään, löydät tilimeron ja viitteet sivulta Tue lähettejämme ja kohteitamme

Israelissa ja Palestiinassa Sari-Johanna Kuittilo työskentelee diakonia- ja dialogityössä Jerusalemissa Suomen Lähetysseuran kautta. Työssään Sari-Johanna kohtaa erilaisia ihmisiä niin Israelin kuin Palestiinankin puolella pääsääntöisesti kolmesta eri uskonnosta. Dialogi juutalaisten, muslimien ja kristittyjen kesken  on tärkeätä, sillä keskustelu lisää ymmärrystä  ja tutustuminen luo ystävystymistä. Sari-Johanna on myös työnohjaaja, jota työtä tällä alueella on vielä hyvin vähän tarjolla ja on siksi kysyttyä.
Linkki

Japanissa lähettejämme ovat Johanna ja Jüri Perendi. Johanna työskentelee Okayaman seurakunnan pyhäkoulu- perhe- ja nuorisotyössä. Jüri tekee seurakuntatyötä ja kiertää kolmessa eri seurakunnassa saarnaten ja toimii myös muussa seurakuntatyössä. Myös lapset ovat osana työssä, sillä lasten kautta tutustuu helposti uusiin ihmisiin ja voi kutsua mukaan eri tilaisuuksiin, vaikka pyhäkouluun tai seurakunnan juhliin. Japanissa työ on perinteisesti paljon ihmiseltä ihmiselle ja kontaktien luomista. Lähettävä järjestö Lähetysyhdistys Kylväjä.
Linkki

Suomessa ja Kyproksella Mikael Tunér toimii SAT 7-Pars ohjelmien TV-ohjaajana ja tuottajana lähinnä Suomesta käsin. Ohjelmat näkyvät satelliittiyhteyksien kautta mm. Iranissa, Afganistanissa, Tadžikistanissa sekä netissä. Lähettävä järjestö Medialähetys Sanansaattajat.
Linkki

Kreikassa Matti ja Anna Maija Kaipainen ovat aloittaneet kotouttamistyön pakolaisten parissa Pohjois-Kreikassa . Lähettävä järjestö Lähetysyhdistys Kylväjä.

Nimikkokohteet

Vihdin seurakunta tukee Medialähetys Sanansaattajien kautta SAT-7 Arabic Egyptin studion tuottamaa arabiankielistä naisille suunnattua satelliittiohjelmaa, jota lähetetään 3-5 kertaa viikossa. Tavoittavuusalue on 70 valtiota Lähi-idässä, Pohjois-Afrikassa ja Euroopassa. Potentiaalisten katsojien määrä on tällä alueella 300 miljoonaa. Katsojaluvut ovat Korona-aikana nousseet paljon ja miljoonat katsovat eri ohjelmia. Eräs arabiankielinen nainen kiittää ohjelmaa "Sydämestä sydämeen", ja sanoo katsovansa tätä rohkaisevaa ohjelmaa aina.
Linkki

Pipliaseuran kautta tuemme raamattutyötä Kiinassa erityisesti vähemmistökielille. Osalle näistä vähemmistökielistä käännetään Raamattua, osalle painetaan uusia Raamattuja- tai sen osia Amity Printing Companyn painotalossa Nanjingissa (perustettu 1987). Painotalossa oli vuonna 2019 juhla, kun painotalo julkaisi 200 miljoonannen Raamatun.  Ensimmäinen 100 miljoonan painamiseen kului 25 vuotta, seuraavan 100 miljoonan painamiseen vain 7 vuotta.
Linkki

Viron kirkon työntekijät Joel ja Signe Reinaru työskentelevät Viron kirkon nuorisotyön ja pyhäkoulutyön kehittämistehtävissä.  Joel on mukana myös musiikkityössä ja Pluss-lehden toimittamisessa. Reinarut kouluttavat nuoria tekemään työtä omissa seurakunnissaan Viron kirkossa.

Dessie/Etiopia Aids-orpojen tukeminen:

Etiopia sijaitsee Itä-Afrikassa ja on yksi maailman vanhimmista itsenäisistä maista. Arvioiden mukaan Etiopiassa on 110 miljoonaa asukasta. Etiopiassa asuu monia etnisiä ryhmiä ja puhutaan monia kieliä. Etiopia on kokenut poliittisen, taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen kriisin viime vuosikymmeninä. Sodan ja kuivuuden aikana eniten kärsiviä ryhmiä ovat lapset, naiset, vanhukset, vammaiset ja köyhät. Lähetysseura tukee orpojen lasten tukiohjelmaa Amharan alueella kolmessa kaupungissa: Dessie, Kombolcha ja Woldiya. Kaupungeissa toimivat myös orvoille lapsille ja nuorille tarkoitetut toimintakeskukset. Vihdin seurakunta tukee Dessien toimintakeskusta keräämällä sille toiminta- ja tukivaroja. Vuonna 2022 148 lasta ja nuorta sai kuukausittaista tukea koulunkäyntiin sekä ruokatukea ja 81 nuorta sai taloudellista tukea korkeakoulumaksuja varten. Kaikkiaan 388 lasta ja nuorta sai eri tavoin tukea elämäänsä. Vihdin seurakunta osaltaan oli tukemassa näitä lapsia ja nuoria.