Yhteisvastuu auttaa nuoria Suomessa ja maailmalla

Vuonna 2024 avun vievät perille HelsinkiMissio, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat ja Kirkon Ulkomaanapu. Osallistumalla keräykseen autat.

Vuonna 2024 Yhteisvastuu auttaa nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla. Kotimaassa tuotot ohjataan HelsinkiMission ja seurakuntien kautta yksinäisille nuorille. Yksinäisyys on ahdistava, yksilöllinen kokemus ulkopuolisuudesta ja erillisyydestä. Tällä hetkellä yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 % kokee yksinäisyyttä.

Kirkon Ulkomaanapu (KUA) auttaa maailman katastrofialueilla esimerkiksi mahdollistamalla lasten ja nuorten koulunkäyntiä sekä ammatillista koulutusta. KUA tekee työtä Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella. Koulutushankkeiden avulla parannetaan koulutuksen saatavuutta rakentamalla uusia ja turvallisia luokkahuoneita, järjestämällä kouluun paluuseen kannustavia kampanjoita ja lisäämällä tietoa koulutuksen tärkeydestä sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia.

Vihdin seurakunnan keräystä ovat koordinoimassa seurakuntalaisia ja seurakunnan työntekijöitä. Työntekijöiden yhteystiedot löydät alta. Kysy rohkeasti, jos haluat tulla mukaan lipaskerääjäksi tai osallistua tapahtumien järjestämiseen!

Lue lisää vuoden 2024 Yhteisvastuukeräyksestä

Lahjoita Vihdin seurakunnan Yhteisvastuukeräykseen!

MobilePay 50763

Nettilahjoitus yhteisvastuu.fi/vihti

Tilisiirto

Aktia FI82 4055 0010 4148 41
Nordea FI16 2089 1800 0067 75
OP FI14 5000 0120 2362 28
Saaja: Kirkkopalvelut ry / Yhteisvastuukeräys
Viite: 308647

Keräyspäällikön tervehdys

Tänä vuonna Yhteisvastuukeräys keskittyy nuorten elämänhallinnan ja mahdollisuuksien parantamiseen. Keräyksen avulla autetaan haavoittuvimmassa asemassa olevia nuoria. Keräyksen tuotto käytetään syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ja heidän mahdollisuuksiensa tukemiseen meillä Vihdissä Diaconia Vihti ry:n ja valtakunnallisesti HelsinkiMission työn kautta sekä Kirkon Ulkomaanavun Ugandan pakolaisleireillä tekemää työtä tukemalla.

Lasten ja nuorten yksinäisyys on vakava ja kasvava ongelma. Joka neljäs yläkouluikäinen tyttö ja joka kymmenes poika kokee usein itsensä yksinäiseksi. Pitkään jatkunut yksinäisyys heikentää nuorten psyykkistä ja fyysistä terveyttä, alentaa oppimiskykyä ja altistaa väkivaltaiselle käytökselle. HelsinkiMission työ auttaa kouluyhteisöä tunnistamaan ja lievittämään nuorten kokemaa yksinäisyyttä sekä tarjoaa työkaluja yksinäisyyteen puuttumiseen.

Diaconia Vihti on käynnistämässä syrjäytymisvaarassa oleville nuorille olohuonetoiminnan, jonka kautta mukana olevien nuorten arjenhallinta vahvistuu ja he pystyvät paremmin kiinnittymään opiskeluihin tai työelämään.

Uganda on yksi maailman eniten pakolaisia asuttavista maista. Maassa asuu yhteensä 1,5 miljoonaa pakolaisena maahan tullutta ihmistä. Pakolaisleireillä parannetaan koulutuksen saatavuutta rakentamalla uusia ja turvallisia luokkahuoneita, järjestämällä ja kannustamalla kouluun palaamista ja lisäämällä tietoa koulutuksen tärkeydestä.

Itselleni koulutuksen merkitys afrikkalaisten nuorten keskuudessa avautui, kun vedin koulujen kehittämishanketta viime vuosikymmenellä Länsi-Keniassa, lähellä Ugandan rajaa. Siellä koulutus on tärkein apu köyhyydestä nousemiseen ja parempaan elämään.

Viime vuonna Yhteisvastuukeräyksessä saavutimme Vihdissä ennätystuloksen. Jatketaan auttamista tänäkin vuonna. Osallistu sinäkin ja tue nuorten mahdollisuuksia saada kiinni elämästä.

Tee koulutuksesta totta!

Yhteisvastuutiimin puolesta kiittäen,