Vihdin kirkkoon suunnitteilla muutoksia

Luonnospiirros Vihdin kirkon urkuparven alle sijoittuvasta säilytystilasta

Arkkitehti Kasper Järnefeltin luonnos urkuparven alle sijoittuvasta säilytystilasta. Tässä kuvassa piirrettynä pienet varastotilat.

Tänä vuonna 250 vuotta täyttävän Vihdin kirkon ehostamista ja toiminnallista parannuskohteita on kehitelty jo vuosien ajan.

Seurakunta toivottaa huhtikuun ensimmäisenä keskiviikkona kaikki kiinnostuneet kuulemaan ja keskustelemaan Vihdin kirkosta; mitä Vihdin kirkko merkitsee ja mitä toiminnallisia mahdollisuuksia kirkkorakennus voisi tarjota.

- Tule kuulemaan alustuksia ja keskustelemaan meidän ja asiantuntijoittemme kanssa, miten voisimme edistää Vihdin kirkkotilan monikäyttöisyyttä, kiteyttää hallintojohtaja Tapio Yliluoma.  - Haluamme, että kaikki ovat tietoisia siitä, mitä tehdään ja miksi.

Viimeisen vuoden ajan Vihdin kirkkoneuvoston kokouksissa on ollut esillä mm. kirkon säilytystilojen riittämättömyys. Arkkitehti Kasper Järnefelt on esitellyt neuvostolle erilaisia ehdotuksia säilytystilojen rakentamiseksi kirkon urkuparven alle jäävään tilaan. Muutostyöt palvelevat seurakunnan toimintaa pitkälle tulevaisuuteen ja Museovirasto puoltaa suunnitelmia. Lisätilaa tarvitaan kirkon käyttöesineille, kuten rippialboille (vaatteille), kahdelle katafalkille (arkkuvaunu), kuorokorokkeille ja laulukirjoille, jotka vievät nykyään tilaa mm. kirkon käytävillä, sivusalissa ja etuosassa.

Keskiviikkona kello 18 alkavassa info- ja keskustelutilaisuudessa kuullaan asiantuntijoiden puheenvuoroja ja yleisöllä on mahdollisuuksia esittää kysymyksiä ja kommentteja. Vihtiläinen historioitsija Eino Ketola kertoo Vihdin kirkkorakennuksen muutoksista, erityisesti viimeisimmästä suuresta muutoksesta 1920-luvulla. Liturginen konsultti, TT Mika K T Pajunen käsittelee jumalanpalveluselämän muutosta ja merkitystä; mistä ollaan tulossa ja minne menossa. Arkkitehti Kasper Järnefelt esittelee Vihdin kirkkoon suunnitteilla olevia muutostöitä. Kirkkoherra Pekka Valkeapää päättää tilaisuuden noin kello 20.
Vihdin kirkon 250-vuotisjuhlavuonna 2022 keskitytään Vihdin kirkon menneisyyteen, nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotuksessa on varauduttu siihen, että Vihdin kirkon muutostöiden käytännön rakennustyöt voisivat alkaa syksyllä 2023.

Vihdin kirkkotila -seminaari
ke 6.4. klo 18 Vihdin kirkko