Miksi palmusunnuntaita vietetään?

Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon, jolloin muistellaan Jeesuksen kärsimyksiä ja elämän viimeisiä vaiheita. Palmusunnuntai muistuttaa myös Jeesuksen saapumisesta Jerusalemiin. Hän ratsasti aasilla Jerusalemiin, ja kansa heitti hänen eteensä tielle palmunlehviä.

Tiedetään, että Syyriassa ja Egyptissä palmusunnuntain juhlaa on vietetty jo 300-luvulla. Lännen kristityille palmusunnuntain juhla vakiintui 600-luvun kirkossa.

Nykyisin koko Suomessa palmusunnuntain perinteeseen kuuluu muun muassa, että lapset käyvät virpomassa pajunoksat käsissään.

Palmusunnuntain ajankohta vaihtelee vuosittain. Pääsiäinen on kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun jälkeinen sunnuntai, ja palmusunnuntaita vietetään viikkoa ennen sitä. Tänä vuonna palmusunnuntai on 10.4.

Kirkoissa päivän liturginen väri on violetti tai sininen. Alttarilla palaa kaksi kynttilää.

Palmusunnuntai Vihdin seurakunnassa
klo 10 messu Vihdin kirkossa.
klo 10-14 Sankarlan nuorten Yhteisvastuu-kirppis ja -kahvila Nummelan seurakuntakeskuksessa
klo 11-11.45 Pyhis Ojakkalan kerhotilassa
klo 11-13 Vihdin kirkko avoinna vapaaehtoisten kirkkopäivystäjien voimin