Sateenkaarimessu Vihdin kirkossa su 7.5.2023 - kirkkoherran tiedote

WhatsApp Image 2023-04-21 at 09.38.43.jpeg

Vihdoinkin sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ihmisten ja heitä tukevien messu toteutuu Vihdin seurakunnassa. Messussa on lupa olla ja hengittää sellaisena kuin on. Ei tarvitse ajatella, että pitäisi muuntua toisenlaiseksi ennen kuin kelpaa ja on hyväksytty. Toivonkin, että sateenkaarimessussa Jumalan luomistyön kauneus ja kirjo näyttäytyy meille kaikille väriloistossaan ja ilossaan, kun laulamme, rukoilemme ja otamme Kristuksen vastaan sanassa, ehtoollisessa ja toisissamme. Messun toimitamme kaikki yhdessä, mutta erityisesti siellä kuuluu vähemmistössä olevien ääni.

Kirkko on meidän kaikkien kirkko tai ainakin sen pitäisi olla. Minuun sattuu kovasti se, että kirkot ovat olleet historian saatossa erilaisten vähemmistöjen torjunnassa mukana. Torjunnan, hylkäämisen ja suoranaisen vainon alla on elänyt ja elää suuri määrä ihmisiä eri puolilla maailmaa. Kirkon tehtävänä on tänä päivänä puolustaa kaikkia vähemmistöihin kuuluvia ihmisiä mukaan lukien sukupuoli ja -seksuaalivähemmistöihin kuuluvat ihmiset. Heillä on yhtäläinen olemassaolon, tasavertaisen kohtelun ja rikkaan elämän oikeus kuin enemmistöön kuuluvilla ihmisillä.

Ihmisellä on oltava oikeus toteuttaa myös seksuaalisuuttaan ja ilmaista sukupuoltaan ilman häpeää ja torjutuksi tulemista. Rakkaus kuuluu kaikille. Ei ole keneltäkään pois, jos juridisesti samaa sukupuolta olevat rakastavat toisiaan ja haluavat sitoutua avioliittoon ja solmia sen kirkon tiloissa. Vihdin kirkkovaltuustossa onkin tehty aloite kirkon tilojen antamisesta samaa sukupuolta olevien parien vihkimistä varten. Samaiseen Vihdin kirkkoon kokoontuu Jumalan lasten värikäs joukko messuun 7.5.2023.

Tervetuloa mukaan!

2023-04-21 12:58:30.0