Luontomessu järjestetään suojellussa Papinsaaressa sunnuntaina 3.9.

papinsaari_kansi.jpg

Nummelan edustalla sijaitseva 11 hehtaarin kokoinen seurakunnan omistama Papinsaari on valtuustoaloitteen myötä liitetty osaksi Metso-ohjelmaa (Etelä-Suomen Metsien suojeluohjelma) ja siitä on näin tullut luonnonsuojelualue. Syyskuussa Papinsaaressa järjestettävässä kiitosmessussa luetaan luomakunnan sunnuntain raamatuntekstejä ja lauletaan luontoaiheisia virsiä.

Oleellinen osa messujärjestelyjä on siirtyminen venekyydein saareen. Hiidenveden purjehtijat on luvannut vastata venekuljetuksista kahdella moottoriveneellä Hiidenrannasta käsin, laiturin osoite on Niittyrinne 8. Kuskaaminen alkaa klo. 11.00 ja viimeinen kyyti lähtee 11.45. Kyytiin on ilmoittauduttava etukäteen Jouni Lindgrenille puh. 040 5188751. Veneisiin mahtuu yhdellä kertaa 8 matkustajaa.

Pyydämme kaikkia niitä, joilla on vene ja jotka ovat tulossa mukaan messuun haalimaan veneensä täyteen matkustajia. Veneillä on ainakin kaksi rantautumispaikkaa Papinsaaressa. Paikat on merkitty selvästi rantamaastoon. Itse messupaikka sijaitsee saaren kärjessä kalliolla, myös tämä paikka merkitään näkyvästi.

Messu alkaa juhlallisesti sillä, kun Hiipun (Hiidenveden purjehtijat) kirkkovene rantautuu saareen.

Messun jälkeen on tarjoilua, joka järjestetään osin nyyttäriperiaatteella ja osin seurakunnan toimesta. Pyydämmekin messuun tulevia varaamaan jotakin hyvää syötävää ja juotavaa mukaan vähän yli oman seurueen tarpeen.

Messussa on mukana kirkkoherra Pekka Valkeapää, kanttori Elina Pikkuhookana ja muita luonnon ystäviä ja vihtiläisiä luontoaktiiveja.

Huom. Nummelan kirkossa ei poikkeuksellisesti ole messua sunnuntaina 3.9. Vihdin kirkonkylällä messu järjestetään ihan normaalisti klo 10

Luontomessun liturgina toimii

2023-07-24 11:22:07.0