Puhetta Jumalalle -rukouskirjan julkaisutilaisuus sunnuntaina 3.12.2023 Hoosianna-messun jälkeen kirkonkylän seurakuntalalolla

kirjan vihreä kansi, jossa teksti

Puhetta Jumalalle -rukouskirja

Ensimmäisenä adventtina julkistetaan ja juhlitaan Satu Hyvärisen esirukouksista koottua kirjaa Puhetta Jumalalle. Satu Hyvärinen on ollut monelle lempeänä oppaana tutustumisessa seurakuntaan sekä vapaaehtoistyöhön, jota Satu on viimeiset kymmenen vuotta itsekin tehnyt messupalvelijana ja kirkkopäivystäjänä. Otan vapauden lainata erästä hänen ystäväänsä ja entistä työtoveriaan: Satu on ”rakastanut hänet seurakuntaan”! Saman olen minäkin kokenut. Satu Hyvärinen korostaa, että jokaisella pitäisi olla rakastava opas seurakuntayhteisön elämään ja mahdollisuus päästä kokemaan yhteenkuuluvuutta. Hänen esirukouksissaan toistuu usein pyyntö lähettää jokaiselle joku, joka tukee ja ymmärtää.

Satu Hyvärinen tuli Vihtiin vuonna 1972 valmistuttuaan lastentarhanopettajaksi. Hänestä tuli seurakunnan ensimmäinen päiväkerhotyön ohjaaja ja kerhotoiminnan vetäjä. Silloinen työkaveri muisteli hymyssä suin, miten he kaksi seurakunnan nuorinta työntekijää suunnittelivat rohkeasti mm. diakonialeirejä kehitysvammaisille ja perustivat kerhoja heille yhdessä lasten vanhempien kanssa. Välillä Satu muutti Porvooseen, opiskeli suomen kieltä ja teologiaa yliopistossa, perusti perheen ja tuli äidiksi. Satu on omien sanojensa mukaan aina kirjoittanut, pienestä pitäen. Kodin perintönä hän sanoo saaneensa vahvan uskonnollisen perinnön. Osallistuminen seurakunnan työhön on aina ollut hänelle itsestään selvää jo nuorena tyttönä isosena rippileireillä ja kerhotoiminnassa. Seurakunnan vapaaehtoistyöhön eläkeläisenä hän palasi oltuaan vuosia miehensä omaishoitajana. Menetettyään miehensä vuonna 2010 Satu purki suruaan kirjoittamalla. Hän lähetti tekemänsä rukouksen kirkkoherra Pekka Valkeapäälle, joka pyysi häntä jatkamaan. Siitä sai alkunsa tuttu näky seurakuntalaisille; Satu Hyvärinen lukemassa kirjoittamaansa esirukousta hänelle rakkaassa messussa. Satu oli myös mukana koordinoimassa vapaaehtoista päivystystä ja itsekin päivystäjänä avaamassa kirkon ovet seurakuntalaisille hiljentymistä varten, kun korona sulki kirkot. Satu kiittää rukouksissaan Pyhän tilan rauhasta ja mahdollisuudesta tulla ehtoollispöytään. Moni esirukous päättyy kiitokseen siitä, että Herra on jo siellä, missä häntä eniten kaivataan.

Esirukousten kustantamista kirjaksi ehdottivat monet seurakuntalaiset, mm. tämän kirjan kustantaja. Keväällä 2023 seurakunta antoi mahdollisuuden julkaisuun ja Satu luovutti valittavakseni runsaan kymmenen vuoden aikana kirjoittamansa esirukoukset, pitkälti yli 200 kpl. Kirjan rukoukset on jaettu kirkkovuoden kalenterin mukaan alkaen adventista. Ensimmäiseksi olen valinnut esirukouksen nuorten puolesta, mikä kunnioittaa hänen elämäntyötään lasten ja nuorten kanssa. Viimeisessä rukouksessaan Satu puhuu omakohtaisesti Jumalalleen ikääntymisen tuomista tunnoista aikana, kun pandemia sulki kirkot ja vanhusten yksinäisyys vain lisääntyy.

Paula Lehdistö, Puhetta Jumalalle -rukouskirjan toimittaja

SATU HYVÄRINEN Puhetta Jumalalle Rukouskirja ”Puhetta Jumalalle” julkaistaan 1. adventtina 3.12. Hoosiannamessun jälkeen kirkkokahveilla kirkonkylän seurakuntatalossa. Kirjaa voi ostaa 23,90 € hintaan tuolloin tai seurakuntatoimistosta sekä Aurinko Kustannuksen myymälästä, Helsingintie 26, Vihti kk

2023-11-30 15:52:00.0