Suomalainen messu 25 vuotta -konsertti su 10.3.

Suomalainen messu A4.png

Suomalainen messu on Lasse Heikkilän säveltämä kansanmusiikkityylinen laulusarja, jonka sanoma on puhutellut suomalaisia jo vuodesta 1998. Se on taiteellinen katsaus itsenäisyyden ajan Suomen maisemiin ja kansan tunteisiin. Laulutekstit ovat Lasse Heikkilän, Leena Valkosen, Stella Kiven, Hannu Takkulan, Jorma Viitalan ja Päivi Tahvanaisen käsialaa.

Neljännesvuosisadan kuluttua ensiesityksestä Suomalaista messua pidetään klassikkona. 25 esitystä tavoittelevan 25-vuotisjuhlakiertueen 2023-24 toteuttaa nuorista virtuooseista koostuva Valkia Pelimannit, jonka soittajista säveltäjää lukuun ottamatta yksikään ei ollut syntynyt ennen teoksen valmistumista.

Valkia Pelimanneissa soittavat: Jalo Alvaro Pulkkinen (viulu), Sonja Lampinen (harmonikka), Lasse Heikkilä (kitara ja kantele), Eveliina Heikkilä (basso). Solistit ovat Susan Yli-Knuuttila, Lasse Kortelainen ja Viktoria Kallio.

Suomalainen messu tulee nyt ensimmäistä kertaa Vihtiin. Konsertti on Vihdin kirkossa sunnuntaina 10. maaliskuuta. Mukana Vihdin esityksessä ovat myös paikalliset Loimut-kuoro, Musatiimi ja Vihdin kirkkokuoro. Konserttiin tuo lisäväriä isolle valkokankaalle heijastetut kuvat. Lauluihin saa yleisö myös liittyä mukaan.

Ohjelman tulot menevät kokonaan Yhteisvastuukeräykselle, jonka erityisenä kohteena on tänä vuonna nuorten yksinäisyyden lievittäminen.

Suomalainen messu Vihdin kirkossa su 10.3. klo 16. Vapaa pääsy. Ohjelma 10, tuotto Yhteisvastuu-keräykselle. Kirkkopalvelujen keräyslupa Manner-Suomessa RA/2020/639.

2024-03-05 12:59:00.0