Vihdin seurakuntataloa ei saneerata

Vaikea päätös seurakuntatalosta

​​​​​​​Kirkkovaltuusto teki kokouksessaan 22.9.2020 suuren päätöksen Vihdin seurakuntatalon saneerauksesta luopumisesta. Ratkaisu syntyi äänestyksen jälkeen, 22 puoltaessa ja 11 vastustaessa kirkkoneuvoston esitystä. Pienempi osa kirkkovaltuutetuista halusi vielä kerran tutkia mahdollisuuden seurakuntatalon pienempään ja mahdollisesti kohtuuhintaisempaan remonttiin.

​​​​​​​Miten tähän on tultu kolmen vuoden pohdinnan jälkeen. Ensin olivat talon kuntotutkimukset, jotka osoittivat vakavia vaurioita talon rakenteissa. Talossa työskentelevä henkilökunta altistui sisäilman epäpuhtauksille ja sairasteli, tämän tähden talo asetettiin kaksi vuotta sitten käyttökieltoon. Seurakuntatalo oli tullut käyttöikänsä päähän palveltuaan seurakuntaa yli 40 vuoden ajan.

Kolmen kuluneen vuoden aikana on ahkerasti selvitetty, olisiko seurakuntatalolle vielä annettava mahdollisuus uuteen alkuun. Viimeisin vaihtoehto, joka tutkittiin oli ns. rauniopuutarharatkaisu, jossa isot salit ja keittiö olisi korjattu ja muu talo purettu jättäen pystyyn seinärakenteet. Tämäkin ratkaisu osoittautui seurakunnan resurssien kannalta liian kalliiksi.

Päätös ei syntynyt millään tavalla kevyesti. Halu seurakuntatalon säilyttämiseen kohtuuhintaisella ratkaisulla oli kaikkien kirkkovaltuutettujen tahtotila. Tätä toivoi myös suuri joukko seurakuntalaisia omalla allekirjoituksellaan. Suremme nyt taloa, joka kauneudellaan ja toimivilla sisätiloillaan on palvellut seurakuntalaisia ja kaikkia vihtiläisiä.

Menetys ja luopuminen on kuitenkin aina myös uuden alku. Katse on suunnattava niihin mahdollisuuksiin, jotka meille avautuvat jäljellä olevien kiinteistöjen; kirkon, pappilan, Nummelan seurakuntakeskuksen, Riuttarannan leirikeskuksen ja Vihtijärven kappelin kautta. Toivoa herättää myös sen tutkiminen, olisiko meillä nyt varaa rakentaa jotakin pientä ja kaunista Vihdin hautausmaan suuntaan.
Pekka Valkeapää, kirkkoherra
Tapio Yliluoma, talousjohtaja