Yhteisvastuu 2021: Eniten vanhuudessa yllättää köyhyys

Yhteisvastuun sydän-logo, mies katsoo kaukaisuuteen

Monet vanhukset elävät taloudellisessa ja sosiaalisessa ahdingossa, jota koronaepidemia on vielä korostanut. Eri syistä johtuva köyhyys koettelee ikäihmisiä Vihdissä, Suomessa ja maailmalla.

Vuoden 2021 Yhteisvastuukeräyksen tuotolla autetaan taloudellisissa vaikeuksissa olevia ikäihmisiä Suomessa ja maailmalla. Keräys alkaa 7.2.2021.

Lahjoittamalla Yhteisvastuukeräykseen, autat myös vihtiläisiä vanhuksia. 20 % lahjoittamastasi menee suoraan vihtiläisten vanhusten ruokakassien sisällön hankintaan. Vihdin seurakunnan diakonia järjestää saamillaan lahjoitusvaroilla ruokaa ja toimittaa niitä ympäri Vihtiä avun tarpeessa oleville ikäihmisille.

Kaikista Vihdissä saaduista lahjoituksista lisäksi 10 % jaetaan vihtiläisille ahdingossa oleville ikäihmisille Kirkon diakoniarahaston avustuksina. Vihdin diakoniatyössä avustusta hakeneiden ikäihmisten avuntarve tunnetaan ja jokainen avuntarvitsija kohdataan.

Yhteisvastuu auttaa myös valtakunnallisesti kaikkia Suomen ikäihmisiä. 10 % lahjoituksista menee ikäihmisten maksuttomien palvelujen toteuttamiseen. Seurakuntaopiston kokoama kansanopistoverkosto tulee toteuttamaan yhteisvastuuvaroilla ikäihmisille ilmaista taloudenhallinnan koulutusta ja digitaitojen valmennusta vuodesta 2022 alkaen.

Yhteisvastuukeräys näkee tärkeäksi tukea avun tarpeessa olevia niin Suomessa kuin maailmalla. Loput tuotosta ohjataan kehittyviin maihin Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta. Yhteisvastuukeräyksen 2021 tuotolla tuetaan arvokkaan vanhuuden mahdollistamista auttamalla katastrofien, konfliktien ja luonnonmullistusten aiheuttamissa hätätilanteissa hauraimpia yhteisöjä, vanhuksia ja perheitä. Kansainvälisen diakonian kautta apua ohjataan kulloisenkin tarpeen mukaan yli kymmeneen maahan.

Koronarajoitusten vuoksi Yhteisvastuun keräystavat on aiempia vuosia rajallisempia. Lipaskerääjiä ei nähdä kaduilla ja käytävillä. Erilaisia keräyshankkeita ollaan toteuttamassa koronarajoitteiden salliessa. Lisätietoa seurakunnan somekanavilta ja paikallislehdistä.

Voit lahjoittaa Vihdin Yhteisvastuukeräykseen:
nettilomakkeella: www.yhteisvastuu.fi/vihtiLinkki avautuu uudessa välilehdessä
pankkitilille: Pohjola FI14 5000 0120 2362 28 viitenumerolla 308647
MobilePay-numeroon: 50763