Päiväkerhossa oman ikäistä seuraa

Venny Pelkonen äitinsä Pauliina Pelkosen kanssa Nummelan seurakuntakeskuksen edustalla

- Pääsenkö tänään päiväkerhoon?
Tuttu kysymys kymmenissä vihtiläisissä lapsiperheissä lähes joka päivä. Ja kyllä seurakunnan päiväkerhot ovat toiminnassa.

Päiväkerho tarjoaa kotivanhemman noin 2-5-vuotiaille lapsille laulua, leikkiä, kädentaitoja, ulkoilua, kristillistä kasvatusta lapsen tasoisesti ja hei, omanikäisten seuraa. Aina kaksi ja puoli tuntia kerrallaan iloa ja temmellystä turvallisten aikuisten ohjauksessa.

Pauliina Pelkosen perheestä jo neljäs lapsi käy Vihdin seurakunnan päiväkerhossa.
- Meiltä lapset ovat vuorollaan käyneet päiväkerhossa vuodesta 2014 alkaen. Kotoamme on niin lyhyt, vain puolentoista kilometrin kotimatka Nummelan seurakuntakeskukseen.
- Tänään sain juoda aamukahvini rauhassa. Vauvakin vielä nukkui, joten rauhallinen hetki on harvinaista. Pauliina kertoo ehtineensä käymään ison vaatekaapin läpi kun Venny 4 v. on päiväkerhossa:
- Lastenvaatteiden läpikäymisessä meni lähes koko kahden ja puolen tunnin kerhoaika.

Myös Saara-Maria ja Markus Niemispellolle seurakunnan kerho on ollut tärkeä:
- Saadaan yhteinen hetki kahdestaan, kun Seela 4 v., meidän tehotyttö on hetken muualla!

Pauliina-äidin mukaan päiväkerhossa ollessaan Venny on saanut rohkeutta lisää.
- Kotona on isosiskoja, joten täällä voi kokea olevansa iso, Pauliina kertoo. Omanikäisten kanssa leikkiminen on tärkeää, kun kotona on 4 kk ikäinen pikkuveli ja isommat siskot.

Seelan äidin, Saara-Marian mukaan on ihanaa nähdä Seela niin onnellisena, kun hänellä on vihdoin oman ikäisiä kavereita.
- Seela on ollut pakahtua riemusta päästessään kerhoon ja nähdessään kavereitaan.

Saara-Maria kertoo kerhon olevan todella tärkeässä roolissa heidän koko perheelleen:
- Meidän elämässä kerhon tärkeys korostuu erityisesti siitäkin syystä, kun Seelan vuosi sitten edesmenneen kaksoisveljen vakavan sairauden takia lapsia ei voinut laittaa kerhoihin tai emme voineet tavata muita lapsiperheitä. Saara-Maria toteaa, ettei korona-aika ole erityisesti hetkauttanut perheen elämää:
- Periaatteessa ollaan eletty jo kolme vuotta korona-ajan kaltaisissa olosuhteissa. Mutta nyt Seela on kuitenkin vihdoin saanut tapailla oman ikäisiä lapsia!

Seela itse kertoo tykkäävänsä päiväkerhossa ollessaan keinumisesta ja lapioimisesta. Mutta kaikista tärkein tulee ekana:
- Kaverit! Ja Seela innostuu luettelemaan kerhokavereitaan nimeltä. Erityisesti Seela kertoo rakastavansa leikkiä prinsessaleikkejä muiden tyttöjen kanssa.

Venny tykkää päiväkerhossa erityisesti askartelusta ja leikkimisestä.
- Kerhosta hakiessa on vastassa aina hyväntuulinen ja tyytyväinen tyttö, Pauliina-äiti iloitsee.

Kotona lasten kanssa oleville vanhemmille seurakunnan eri kerhot tarjoavat mahdollisuuden nähdä muitakin vanhempia.
- Nyt kun ollaan oltu tiiviisti kotona, sitä kaipaa ihmisiä. Onneksi edes päiväkerhot pyörivät. Ennen koronarajoituksia lapsien ollessa päiväkerhossa olin itse pienempien kanssa perhekerhon puolella. Onneksi näkee muita aikuisia edes ulkona lapsia hakiessa ja tuodessa, Vennyn äiti toteaa ja jatkaa:
- Vielä pitää sanoa, että kerho-opet on tosi ihania!

Ensi syksynä päiväkerhot tarjoavat seurakunnan varhaiskasvatusta vuonna 2016-18 syntyneille lapsille 2-3 kertaa viikossa, 2,5 tunnin ajan kirkonkylässä ja Nummelassa.  Syksyn päiväkerhoihin voi ilmoittautua huhtikuun loppuun asti Vihdin seurakunnan varhaiskasvatuksen nettisivuilla siivensuojassa.net.

2021-04-23 11:31:22.0