Suunnittele omat hautajaisesi -opastusta toukokuussa

Pappi ja omainen toimituskeskustelussa

Kappalainen Matti Helimäki on kohdannut vuosien varrella lukuisia omaisia tietääkseen, kuinka vaikeaa on suunnitella hautajaisia surun keskellä.

Monella meistä on ajatuksia, mitä haluaisivat omilta hautajaisiltaan. Päivien kuluessa ajatusten ylös kirjaaminen vain jää tekemättä. Uudessa pilottihankkeessa Matti Helimäki ja Vihdin seurakunta tarjoaa vihtiläisille apua omien hautajaistensa suunnitteluun:

- Kuulut sitten kirkkoon tai et, olet sitten minkä ikäinen tahansa, niin voit kirjoittaa toiveitasi hautajaissuunnitelmaan omaisten ja papin välisen toimituskeskustelun tueksi.

- Vainajan tahtoa halutaan kunnioittaa, jotta tulee ihmisen näköiset hautajaiset. Usein omaisilla ei kuitenkaan ole tarpeeksi tietoa, mitä vainaja olisi halunnut. Tarjoan selkokielistä suunnitteluapua videon välityksellä, jotta ihminen voi itsekseen kirjata ylös toiveita omista hautajaisistaan, Helimäki kertoo.

Nyt ensimmäistä kertaa järjestetään opastusta Kaatuneiden muistopäivän jälkeisellä viikolla, maanantaina keskellä päivää ja keskiviikkona illalla. Kummallakin kerralla Helimäki esittelee Microsoft Teams -ryhmäpuheluvideon välityksellä hautajaissuunnitelmalomaketta ja opastaa sen täyttämisessä. Omaa kameraa tai mikrofonia ei tarvitse laittaa päälle, ellei halua. Kirjaaminen tapahtuu oman kodin rauhassa itsenäisesti ja yksityisesti.

Helimäen kokoamassa ja seurakunnan tiedottaja Outi Lähteenojan muotoilemassa hautajaissuunnitelmalomakkeessa on sekä valmiita vaihtoehtoja rastitettavaksi että tilaa omille ideoille. Esimerkiksi haluaako arkku- vai uurnahautauksen, mihin haluaa tulla haudatuksi, mitä raamatuntekstejä luetaan tai virsiä lauletaan ja mitä muistotilaisuudelta toivoo. Jokaista lomakkeen kohtaa ei tarvitse miettiä kerralla loppuun asti, voi myös rastitella yksittäisiä kohtia sieltä täältä. Hautajaissuunnitelmaa kannattaa säilyttää kotona muiden tärkeiden papereiden yhteydessä ja täydentää myöhemmin tai antaa läheiselle ihmiselle.

Helimäen ideoima Suunnittele omat hautajaisesi -pilottihanke lähtee ajatuksesta, että omasta kuolemastaan voi puhua jo elinaikana.

- Maatilan poikana kasvanut isäni sanoi aikoinaan mulle ja veljelleni, teini-ikäisille vintiöille: "Pojat, se on sillä lailla, että eläimet kuolee ja syntyy. Niin käy myös meille ihmisillekin. Me ollaan äitinne kanssa mietitty nää jutut valmiiksi, ettei nää jää surun keskellä teidän ongelmaksi".

-  Sä rakastat sun perhettäsi, joten ota tästä koppi. Kirjoita ylös toiveitasi ja raksita lomakkeesta edes joitakin juttuja. Niillä sun perheenjäsenilläsi on riittävästi hommia, kun ne suree sua! Helimäki jatkaa:
- Samalla sun tulee kirjattua sun elämäntarinaa jälkipolville.

Suunnittele omat hautajaisesi -opastus
Ryhmäopastus
ma 17.5. klo 13-15
ke 19.5. klo 17-19
Ilmoittautuminen sähköpostitse outi.lahteenoja@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä sunnuntaihin 16.5. klo 12 mennessä.
Paluupostina saat linkin Teamsiin ja tulostettavan hautajaissuunnitelmalomakkeen.

Mon May 10 14:49:44 EEST 2021