Uusi sirottelualue Leponiitty siunattu käyttöön

Vihdin seurakunnan hautausmaalla Kanervamäki tarjoaa viimeisen leposijan tuhkatuille vainajille ja muistoalueita läheisille, joihin tuoda muistokukkia tai -kynttilöitä.
Kanervamäen on suunnitellut arkkitehti Päivi Svahn.

Kanervamäen näkyvin muistomerkki on mäen korkeimmassa kohdassa oleva harmaagraniittinen Kiitoskivi, joka näkyy kauas hautausmaalta. Tyhjän sylin muistomerkin näkee pysäköintipaikan puoleisella rinteellä ja Muistolehto sijaitsee Kanervamäen pääsisäänkäynnin viereisellä nurmikkotasanteella.

Uusi sirottelualue, Leponiitty, sijaitsee Kanervamäen nurmikkotasanteella, lähellä Muualla lepäävien läheisten muistomerkin aluetta.

Leponiityn keskellä uljaana kohoavassa, Varpaissuon mustasta graniittikivestä tehdyssä muistomerkissä tulee olemaan sirottelualueelle siroteltujen vainajien nimiä. Muistomerkin kummallakin puolella on aseteltu luonnonkiviasetelmia vainajien tuhkille. Leponiityn on rakentanut hautausmaan työntekijä Jaana Hänninen seurakuntapuutarhuri Janne Nummelan johdolla. Raskaimmissa työvaiheissa on ollut mukana muitakin työntekijöitä ja paikallinen maansiirtourakoitsija.

Muistomerkin vieressä on muistelualue, johon voi tuoda vainajan muistoksi kukkia, kynttilöitä tai lyhtyjä. Suoraan muistomerkin tai sirottelualueen kiviasetelman yhteyteen ei ole mahdollista jättää muistamisia. Seurakunnan hautausmaan työntekijät huolehtivat Leponiityn, kuten kaikkien muistelualueiden siisteydestä poistaen palaneet kynttilät ja kuihtuneet kukat sekä kerran vuodessa keväällä kaikki muistoesineet.

Sirottelu ja nimilaattojen asennus on mahdollista sulan maan aikana pääsiäisestä pyhänpäivään asti. Omaiset valitsevat kivialueelta kohdan, mihin tuhka sirotellaan. Tuhkan voivat sirotella joko omaiset itse tai suntio. Sirottelun voi toteuttaa joko yhdessä omaisten kanssa tai ainoastaan seurakunnan työntekijöiden läsnä ollessa. Sirottelun jälkeen tuhka huuhdellaan vedellä kivien väleistä kivihaudan pohjaan. Hautajaisjärjestelyjen yhteydessä omaiset voivat valita, haluavatko he vainajan tiedot nimilaattaan. Muistomerkkiin lisätään nimilaattoja saapumisjärjestyksessä ilman ennakkovarauksia esim. perheenjäsenten tuleville nimilaatoille.

.....................................

Vihdin seurakunnassa on kolme hautausmaata; Vihdin kirkon ja Vihtijärven kappelin yhteydessä sekä Vihdin hautausmaa Kartanontiellä noin 4 km Vihdin kirkonkylästä. Noin 11 hehtaarin suuruinen Vihdin hautausmaa tunnetaan yleisesti "uutena hautausmaana", vaikka alue on ollut käytössä jo yli 130 vuotta, vuodesta 1890 alkaen.

2021-10-14 11:52:32.0