Vihdin kirkko

Vihdin kirkko ilmakuva, kuvaaja Markus Uotinen Make Mama Proud

0406353671 Suntio

Kirkon kuoriosan kattomaalaukset esittävän neljää evankelistaa, Matteusta, Markusta, Luukasta ja Johannesta. Jokaisella näistä evankelistoista on oma symbolinsa. Matteuksen alapuolella nähdään enkeli, Markuksen alla leijona, Luukasta kuvastaa härkä ja Johannesta kotka.

Johanneksen ilmestyksessä 4:6-8 lukee näin:
"Valtaistuimen edessä ja ympärillä oli neljä olentoa, jotka sekä edestä että takaa olivat täynnä välkehtiviä silmiä. Yksi muistutti leijonaa, toinen nuorta härkää, kolmannella oli kuin ihmiskasvot ja neljäs näytti lentävältä kotkalta. Näillä neljällä olennolla oli kullakin kuusi siipeä, jotka olivat molemmilta puolin täynnä välkehtiviä silmiä."

Nämä katon maalaukset on maalannut Paavo Leinonen yhdessä koristemaalari Gösta Eklundin kanssa vuosina 1928-29 Vihdin kirkon peruskorjausten yhteydessä.

Kuva ja teksti: kirkko-opas Emilia Nieminen

SAAPUMINEN JA PYSÄKÖINTI

Vihdin kirkon pysäköintialue sijaitsee kirkonmäellä. Navigaattoriin kannattaa laittaa kohteeksi Riihitie, jolta käännytään pian ylös mäkeen Kirkkotielle. Jos syötät kohteeksi Vihdin kirkko tai Kirkkotie, useimmat navigaattorit antavat väärän reitin.

Tervetuloa kirkkoon

Vihdin kirkossa vietetään jumalanpalvelusta pyhäpäivinä klo 10.

Kirkkoon mahtuu 500-600 henkeä ja erityisesti joulunajan tilaisuuksissa kirkko on ääriään myöten täynnä.
Vihdin kirkko on myös mieluinen konserttipaikka hyvinkin erilaisille esityksille. Vihtiläiset kokoontuvat konsertteihin useita kertoja vuodessa.

Kirkkorakennus

Antti Piimäsen suunnittelema Vihdin kirkko valmistui v. 1772.

V. 1818 salama iski Vihdin kirkkoon, ja lähes kaikki palava tuhoutui. Kellot sulivat, v. 1798 valmistuneet urut paloivat, niin myös alttaritaulu "Jeesus Getsemanessa". Suuri kynttiläkruunu saatiin pelastetuksi.

Kirkko korjattiin italialaisen arkkitehti Carlo Bassin piirustusten mukaisesti ja vihittiin käyttöön v. 1822. Salama iski kirkkoon toisenkin kerran v. 1846 yhtä tuhoisin seurauksin. Berndt Godenhjelmin v. 1846 maalaama Jeesuksen ylösnousemusta esittävä alttaritaulu oli väliaikaisesti pappilassa odottamassa alttarin valmistumista. Taulu säästyi näin tulipalolta. Kirkko korjattiin ja vihittiin uudelleen käyttöön v. 1848.

Perusteellisen korjauksen kirkko koki vuosina 1928-29 arkkitehti K.S. Kallion johdolla. Kirkon toinen ristivarsi sisustettiin rippikoulusaliksi, toinen sakaristoksi ja kirkkomuseoksi. Yleisölehterit poistettiin ja saarnatuoli siirrettiin nykyiselle paikalleen.

Kirkon kustavilainen tyyli muuttui 20-luvun korostusten mukaiseksi. Kirkon holvimainen, puinen sisäkatto on tämän korjauksen ajoilta, samoin kuorin  kattomaalaukset ja urkuparven etuseinän historiallisia merkkihenkilöitä esittävät maalaukset, jotka ovat Paavo Leinosen ja koristemaalari Gösta Eklundin työtä. Kirkko on pohjaltaan erivartinen, kuoripuoleltaan särmikäs risti, johon päävarren oven puoleisessa päässä liittyy torni. Tornin huippu saatettiin korjauksessa vuoden 1822 mallin mukaiseksi.

Viimeksi Vihdin kirkko korjattiin arkkitehti Carl-Johan Slotten johdolla ulkoa v. 1982 ja sisältä v. 1985. Tällöin kirkon lämmitys muutettiin sähköllä toimivaksi. Palohälytys- ja sammutusjärjestelmät asennettiin. Kirkon sisävalaistus uusittiin osittain ja kirkko maalattiin kauttaaltaan. Myös kuoriosa sai uuden ilmeen.

Kirkon ulkokatto uusittiin kuparipellillä v. 1995.

Kirkon ulkoseinät maalattiin v. 2011.

Sivun pääkuva: kuvaaja Markus Uotinen/Make Mama Proud

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc

ti 19.3. klo 12.00 -15.00

Vihdin kirkko auki, kirkkopäivystäjät paikalla

Kirkko auki klo 12-15. Päivystäjä paikalla. Tervetuloa hiljentymään, rukoilemaan, juttelemaan, kahville tai vaikka urkuja soittamaan.
ke 20.3. klo 12.00 -15.00

to 21.3. klo 12.00 -15.00

su 24.3. klo 10.00

Messu

su 24.3. klo 18.00

J. S. Bach: Johannes-passio

Vihdin kamarikuoro, barokkiorkesteri Galantina, sopraano Virva Puumala, altto Katariina Heikkilä, tenori Tuomas Miettola, basso Luke Scott, Mika Nikander, Jeesus, Timo Kiiskinen, evankelista
Johtaa Jorma Hannikainen
Ohjelma 20 + euroa. Ohjelman tuotto menee kulujen peittämiseen ja Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.
Kuljetustiedustelut Nummelasta vihti.seurakunta@evl.fi 093478500 22.3. mennessä
Johannes-passion sisältöön ja teologiaan voi tutustua musiikkitieteilija Topi Linjaman luennolla "Johdatusta Johannes-passioon", joka on Nummelan kirkkosalissa to 21.3. klo 18-19, seurattavissa myös etänä.
ma 25.3. klo 19.00

Hiljaisen viikon ilta