Konfirmaatio

Konfirmaatio on rippikoulusi päätteeksi järjestettävä juhla. Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Jumala toimii konfirmoitujen vahvistajana, seurakunta rukoilee heidän puolestaan, ja heidät siunataan apostolisella siunauksella.

Konfirmoitava nuori yhtyy konfirmaatiomessussa samaan uskontunnustukseen, jonka vanhemmat ja kummit lukivat hänen kastetilaisuudessaan. Uskontunnustuksessa koko koolla oleva seurakunta liittyy sukupolvien ja maailman kristittyjen kaksituhatvuotiseen ketjuun.

Konfirmaatioon osallistuminen on vapaaehtoista. Konfirmoitava antaa vahvistuksen sille, että hän uskoo sen mitä hänelle on opetettu ja ilmaisee halunsa kasvaa kristillisessä uskossa, elämässä ja rakkaudessa.

Mitä oikeuksia konfirmaatio sinulle antaa?

Saat käydä konfirmaation jälkeen itsenäisesti ehtoollisella. Ennen konfirmaatiota olet voinut osallistua ehtoolliselle vanhempiesi tai muun Sinun kristillisestä kasvatuksestasi huolehtivan kanssa.

Rippikoulu ja konfirmaatio antavat sinulle oikeuden toimia kummina, saat äänestää kirkollisvaaleissa ja voit asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin täytettyäsi 18 vuotta.

Rippikoulun jälkeen sinut voidaan vihkiä kirkollisesti avioliittoon.

Ja mikä parasta, voit oman riparikokemuksesi innoittamana hakeutua isoskoulutukseen ja toimia isosena tulevilla ripareilla!

Käytännön tietoa konfirmaatiosta

Konfirmaatiot pidetään Vihdin kirkossa sunnuntaina klo 10 tai klo 14.
Rippikoululaisten tulee olla paikalla viimeistään klo 8.45 tai klo 12.45.
Kummin tulisi olla paikalla viimeistään klo 9.15 tai klo 13.15, jolloin harjoitellaan messun kulkua.
Konfirmaatiossa nuoren rinnalla kävelee kulkueessa yksi kummi.
Siunaamaan alttarille voivat tulla muutkin kummit, mutta heille ei ole erikseen varattu istumapaikkoja kirkon etuosasta.

Konfirmaatioista ja sen järjestelyistä tiedotetaan aina perheille erikseen. Yllä olevat tiedot ovat suuntaa antavia.