Kuvaelmakirja Vihdin kirkon vaiheista myynnissä nyt

pukeutuneita näyttelijöitä kirkon kuorissa

Kuvaelman näyttelijät loppukiitoksen aikana (Kuva: Heikki Savolainen)

Historiakirjat tietävät kertoa, että Vihdin kirkko vihittiin käyttöönsä mikkelinpäivänä vuonna 1772. Tasan 250 vuotta myöhemmin esitettiin kirkossa historioitsija Eino Ketolan käsikirjoittama kuvaelma kirkon vaiheista. Kuvaelmassa juhlaan on kutsuttu vaikuttavia ihmisiä menneiltä aikakausilta. Yksi toisensa jälkeen heidät toivotetaan tervetulleiksi, jolloin heidän kuullaan kertovan omasta aikakaudestaan, sen erityispiirteistä, yhteiskunnallisesta ilmapiiristä ja kirkon menoista. Kutsuvieraiden joukossa on mm. kirkkoherroja menneiltä ajoilta, Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa ja Kustaa III, arkkipiispa Tengström, kirkonrakentaja Tolpo, kansliapäällikkö Salminen ja Vihdin seurakunnan ensimmäinen naispuolinen kirkkovaltuutettu neiti Lindberg 1920-luvulta. Kuvaelman kertoja, kronikoitsija, yhdessä Vihdin ensimmäisen kirkkoherran Anders Hippingin kanssa kuljettaa näiden kutsuvieraiden ja heidän kertomustensa avulla katsojat Ruotsin ja Venäjän vallan alta itsenäisen Suomen aikaan.

”Eikä tämä pitäjä ole kahteen ja puoleen vuosisataan rakentanut yhtäkään rakennusta, joka olisi komeampi, kuin minun nimeäni kantava Vihdin kirkko. Siihen mahtui silloin kolmasosa seurakuntalaisista. Ruotsin kruunun päätöksellä tämän kirkon rakentamiseksi kerättiin yhteinen kolehti kaikissa Ruotsin valtakunnan kirkoissa.”

Kuvaelmassa kuningas Kustaa III arvioi nykyistä rakennuskantaa, kuvaillen mm. naapurikaupunki Lohjan aluesairaalan näyttävän jopa suuremmalta kuin Tukholman kuninkaanlinnan.

Kuvaelman ohjauksesta vastasi oopperalaulaja Pirkko Talola, puvustuksesta vihtiläinen vaikuttaja Anna-Leena Brännare. Mukana työryhmässä ja näyttelijöinä oli joukko muitakin vihtiläisiä.
Kuvaelma päätettiin pian julkaista myös kirjana. ”Saman taivaan alla” kuvaelmakirja julkaistiinkin keväällä 2023. Kirja etenee kohtaus kohtaukselta ja sen lukemalla saa hyvän käsityksen kirkon vuosisadoista. Myös kirjan kuvitus etenee kohtauksittain. Kuvat on ottanut Heikki Savolainen, vihtiläinen ammattikuvaaja.
Kirjan taitto ja paino: Painokiila Oy, Nummela 2023

Kirkko nimeltä Gustaf, Kustaan kirkko, on nähnyt vihtiläisten elämää ja kuolemaa 250 vuotta. Näistä vuosista meille nyt eläville osuneet ovat olleet niitä parhaimpia - - tämän saman taivaan alla.

Kronikoitsija loppupuheenvuorossaan.

Outi Hänninen