Luontomessu helatorstaina 9.5. Riuttarannassa, Papinsaaren luontomessu su 7.7.

Papinsaari

Papinsaari (kuva Eero Joenrinne)

Papinsaari on 11,3 hehtaarin kokoinen saari Nummelan edustalla. Vuonna 2023 siitä tuli Vihdin seurakunnan omistama yksityinen luonnonsuojelualue. Ensimmäisen kerran luontomessua saaressa vietettiin 3.9.2023. Tuolloin päätettiin, että luontomessuja aletaan seurakunnassa viettämään säännöllisesti. Ensimmäinen luontomessu tänä vuonna pidetään Riuttarannan leirikeskuksen leirikirkossa (ulkona) helatorstaina 9.5. klo 14. Messussa mukana kirkkoherra Pekka Valkeapää ja Elisa Ahola. Messun jälkeen on talon puolesta pientä tarjoilua. Suosittelemme kimppakyytejä, myös kuljetus on järjestetty.

Tilataksi Riuttarantaan lähtee klo 13 Nummelan seurakuntakeskuksesta ja ajaa Ojakkalan K-marketille (lähtö sieltä klo 13.20) ja kirkonkylän seurakuntatalolle (lähtö klo 13.30). Tilataksiin ei tarvitse ilmoittautua.

Lisäksi Riuttarantaan ajaa myös seurakunnan oma tila-auto. Tämä auto lähtee Nummelan seurakuntakeskukselta klo 13 ja kyytiin ilmoittaudutaan erikseen seurakuntatoimiston Sonjalle ke 7.5. mennessä p. 09 347 8500 (puhelimeen vastataan arkisin klo 9-14).

Papinsaaren metsäalue liitettiin METSO-ohjelmaan vuonna 2023. Se tarkoitti Vihdin seurakunnalle maan omistusoikeuden säilymistä, mutta metsä rauhoitettiin pysyvästi ja alueelle perustettiin yksityinen luonnonsuojelualue.

Papinsaareen saa rantautua ja saaressa saa käydä, myös telttailla. Metso-suojelusta seuraa se, että puustoa ja pensaita ei saa poistaa eikä käyttää edes polttopuuksi. Kasvillisuus ja eliöstö on rauhoitettu.

Saaren sisäosassa on hyvä liikkua, rantaviivalla on paikka paikoin tiheää. Saaren itäpuolella on kallioniemi, jossa pääsee rantautumaan. Useampi vene mahtuu läheiselle, raivatulle rantautumispaikalle. Myös toisella puolella saarta voi rantautua.

Kalasääksi on pesinyt Papinsaaressa vuosia.

Konkreettisilla toimilla ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi kirkko on toivon kantaja. Ilmastoahdistuksen ja pessimismin keskellä se luo toivoa ja innostaa jäseniään ja muita ihmisiä työhön ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Kirkon oma energia- ja ilmastostrategia on vuodelta 2019. Sen mukaisesti kirkko sitoutuu kansalliseen ja kansainväliseen työhön ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Papinsaaren luontomessu pidetään tänä vuonna 7.7. klo 14 (lisätietoja mm. kuljetuksista lähempänä messua).

Fri May 03 13:23:00 EEST 2024