Hautajaiset poikkeusoloissa (päivitetty 27.11.)

Läheisestä luopumisen hetki on raskas. Hautajaiset antavat tilan yhdessä suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

- Poisnukkunutta voi hyvästellä tutuilla virsillä ja raamatunkohdilla ylösnousemustoivossa, vaikka nyt istutaan harvakseltaan, kasvomaskit päällä, kirkkoherra Pekka Valkeapää kertoo.

Siunaustilaisuus

Seurakunnan työntekijät, pappi ja kanttori toteuttavat siunaustoimituksen rajoituksien mukaisesti, omaisia kuunnellen ja toiveita kunnioittaen. Siunaus on mahdollista järjestää Vihdin kirkossa, Nummelan kirkossa, Vihtijärven kappelissa ja haudalla.

27.11. tarkentuneiden koronarajoitteiden aikana, 30.11. - 20.12. välisenä aikana Vihdin kirkossa, Nummelan kirkossa ja Vihtijärven kappelissa järjestettyyn siunaustilaisuuteen voi osallistua korkeintaan 10 ihmistä - pappi, kanttori ja suntio mukaan luettuina.

Mikäli henkilöllä on vähäisiäkään hengitystieoireita, hänen ei tule osallistua tilaisuuteen. Omaiset voivat halutessaan omilla välineillään videoida tai striimata siunaustilaisuuden.

Kasvomaskit kaikilla

Uudellemaalle ja samalla kirkon tilaisuuksiin tarkentui kasvomaskikäytäntö viimeksi 20.11.2020. Maskivelvoite koskee kaikkia yli 15-vuotiaita, jotka osallistuvat seurakunnan toimintaan. Yli 12-vuotiaille suositellaan maskia.

Vihdin seurakunnassa työntekijät käyttävät maskia ja seurakuntalaisia suositellaan tai velvoitetaan käyttämään maskia kaikissa seurakunnan tilaisuuksissa ja yksityisissä kohtaamisissa. Tilaisuuteen tuleva käyttää omaa maskia, mutta seurakunnasta saa kasvomaskin, jos se on unohtunut kotiin.
- Viimeksi käyttöön tulleet maskisuositukset näkyvät siinä, että työntekijät puhuvat ja laulavat ilman maskia vain riittävän turvaetäisyyden päästä, Valkeapää kiteyttää.

Ensimmäinen yhteys puhelimitse

Henkilön kuoltua hänen hautajaisjärjestelynsä aloitetaan ottamalla yhteyttä vainajan seurakuntaan. Vihdissä asuneen vainajan asioissa Vihdin seurakunnan työntekijät auttavat siunauksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Pandemian aikaan virastossa ja toimistossa palvellaan ainoastaan puhelimitse ja sähköpostilla. Kirkkoherranvirasto palvelee arkisin klo 9-15 numerossa 09 3478 500. Hautapaikasta lisätietoa antaa hautausmaan toimisto, joka palvelee arkisin klo 9-11 numerossa 09 3478 5030. Pappi käy toimituskeskustelun ja kanttori käy läpi musiikkipuolta omaisten kanssa puhelimitse tai sähköpostilla. Pandemian aikaan papit ja kanttorit eivät osallistu siunaustoimituksen jälkeiseen muistotilaisuuteen.

Surutyö

Hautajaisten jälkeen seurakunta auttaa surutyössä. Surukeskustelu papin tai diakonityöntekijän kanssa onnistuu ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

- Koronan myötä suremme muuttunutta arkeamme, toteutumattomia suunnitelmia ja ettemme voi nähdä tai koskettaa rakkaitamme. Jos vieläpä menetämme läheisen ihmisen, taakka on raskas kantaa. Diakoniatyöntekijät ovat käytettävissä keskusteluapuun puhelimitse, kertoo johtava diakoni Päivi Savolainen-Kauppila.

- Ja voimme tavata vaikka kävelylenkillä ulkona turvavälein, koska saman pöydän äärellä istuminen ei ole nyt turvallista.

Koronakäytänteiden linjaus

Vihdin seurakunnan suositukset, ohjeistukset ja rajoitukset ovat tarkkaan harkittuja ja noudattavat valtakunnallisia ohjeistuksia. Ensin Suomen hallitus julkaisee linjauksen, jonka pohjalta kirkkohallitus, Espoon tuomiokapituli ja Etelä-Suomen Aluehallintovirasto sekä Vihdin kunta tarkentavat paikallisen linjan, jota kirkkoherra seuraa seurakunnan päätöksiä tehdessään
.
- Olen myös jatkuvasti yhteydessä Karviaisen alueen tartuntatautilääkäriin, joka informoi meitä, Valkeapää lisää.
- Seurakunta haluaa toimia yhteisönä mahdollisimman turvallisesti pitäen samaan aikaan mielessä sen, että elämän ja toiminnan on jatkuttava rajoituksista huolimatta.

Seurakunnan koronakäytänteistä voi lukea tarkemmin etusivun yläosasta.

2020-10-29 21:33:00.0