Alttarille-tapahtuma Vihdin kirkossa

ke 24.4. klo 17.00 – ke 24.4. klo 21.00
Alttarille-tapahtumassa mukana Laura Pentti ja Wille-Hermanni Riekkinen

Vihdin kirkko

Keväällä on mahdollisuus juhlistaa parisuhdetta - keskiviikkoiltana 24.4. tilaisuuksia pariskunnille Vihdin kirkolla
Vihkiminen, maistraatissa solmitun liiton siunaaminen, yhteisen rukoushetken viettäminen? Tervetuloa alttarille!

Ilmoittautuminen ja tilaisuuden varaus puhelimitse ke 10.4. mennessä p. 09 347 8500 (ma-pe klo 9-12 ja klo 13-14)

Klikkaa lisätietoja tästä!

Parisuhde on yksi ihmiselämän merkittävämpiä suhteita. Olisiko tänä keväänä aika juhlistaa ja muistaa sitä?

Pariskunnilla on useita vaihtoehtoja juhlistaa suhdettaan. Kirkko on käytettävissänne ja kutsuu teitä alttarin ääreen keskiviikkona 24.4.2024. Mitäs sanotte seuraavista vaihtoehdoista?

Vihkiminen: Avioliittoon vihkiminen kirkollisesti. Molemmat ovat rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Esteettömyystodistus tarvitaan.

Avioliiton siunaaminen: Jos avioliitto on solmittu aiemmin siviilivihkimisellä, avioliitto voidaan siunata. Tällöin esteettömyystodistusta ei tarvita. Avioliitto voidaan siunata, vaikka kumpikaan ei kuuluisi kirkkoon.

Rukoushetki: Tapahtumassa voidaan juhlistaa myös aiemmin kirkollisesti solmittua avioliittoa rukoushetken muodossa. Tästä puhutaan joskus myös "vihkivalojen uusimisena". Esteettömyystodistusta ei tarvita. Myös rukoushetki voidaan viettää, vaikka kumpikaan ei kuuluisi kirkkoon.

Tilaisuuteen sisältyy musiikki, tarvittaessa hääkimppu (lainakimppu) ja todistajat, halutessaan seurakunnan työntekijän ottamat valokuvat tilaisuudesta ja pieni tarjoilu (kahvi ja leivonnainen) kirkon sivusalissa. (Muistakaa ilmoittautuessa ilmoittaa tarjoiluja varten myös mahdollisten vieraidenne lukumäärä!)

Vihkimistä varten mukaan tarvitaan:

· tuleva puoliso ja sormus/sormukset

· avioliiton esteettömyystodistus

· molempien henkilöllisyystodistukset

Huom! Esteettömyystodistuksesta tulee ilmetä, että

· molemmat kuuluvat kristilliseen kirkkoon

· ainakin toinen on luterilainen (ev.lut. kirkon jäsen)

· luterilaisilla on rippikoulu suoritettu

Avioliiton esteettömyystodistus tilataan osoitteessa www.esteidentutkinta.fi

Musiikkitoiveen tilaisuuteen voi valita seuraavista:

1. Melartin: Häämarssi (näytelmästä Prinsessa Ruusunen)

2. Kuula: Häämarssi

3. Mendelssohn: Häämarssi

4. Hakanpää: Trumpettisävelmä

5. Verdi: Juhlamarssi oopperasta Aida

6. Elgar: The land of hope and glory (Pomp and circumstance)

7. Clarke: Trumpet voluntary

8. Bach: Preludi F-duuri (ns. pikkupreludi)

9. Bach: Preludi C-duuri (ns. pikkupreludi)

Jos ette halua valita, kanttori voi valita puolestanne musiikit. Mikäli valitsette itse musiikit, voi toiveet ilmoittaa kirkkovarauksen yhteydessä Sonjalle/Terhille seurakuntatoimistoon.

Juttuhetki papin kanssa vietetään puoli tuntia ennen tilaisuuden alkua - tapaaminen siis suoraan kirkolla sakastissa 24.4.2024. (Käynti ulkokautta suoraan sakastiin ohjeistetaan opastein kirkolla.) Tapaamisen aikana käydään läpi tilaisuuden kulku ja pappi kuuntelee pariskunnan toiveet tilaisuutta koskien.

Ilmoittautuminen ja tilaisuuden varaus puhelimitse ke 10.4. mennessä
ma-pe klo 9-12 ja klo 13-14

Seurakuntatoimiston puhelimeen vastaa Sonja tai Terhi.

Tilaisuuksianne alttarilla voidaan järjestää ke 24.4.2024 puolen tunnin välein klo 17-21 välisenä aikana. Sonjalta/Terhiltä voi tiedustella vapaita aikoja.

Pariskuntia palvelemassa ovat pastorit Laura Pentti ja Wille-Hermanni Riekkinen. Kanttori, suntio ja valokuvaaja (seurakunnan viestinnän asiantuntija Outi Hänninen) ovat myös mukana kirkolla.

Huom. Vihdin seurakunnan kaikki kirkkotilat ovat tasapuolisesti kaikkien, myös samaa sukupuolta olevien parien, käytössä. Kirkko kutsuu teitä kaikkia!
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä
  • Aikuisille Aikuisille